Verander van taal :

Houd het alvast in je handen en ervaar het zelf: Bestel de samplebox met onze topproducten voor fietsen. Hij bevat glijlagers van verschillende iglidur® materialen, een tandwiel, een igubal® stangkoplager en een drylin® N lineaire rails.

Vuil en vocht hebben een nadelig effect op metalen glijlagers. Bij glijlagers met PTFE-coating slijt de glijlaag snel weg door het binnendringen van vuil. Metalen rollagers slijten snel als ze niet regelmatig worden onderhouden. Bovendien kan het schoonmaken van de motor een probleem voor ze zijn als de waterstraal het lagerpunt met te veel laatste raakt en het vet wegspoelt. Het resultaat is corrosie.* Voor iglidur® plain lager vormen vuil en vocht geen probleem dankzij de afwezigheid van smeermiddelen. Hier is geen externe smering en geen onderhoud nodig.
* Dit probleem kan zich ook voordoen bij lagers die in de fietsindustrie vaak "industriële lager" worden genoemd. Bedoeld worden niet-verstelbare metalen rollagers die gestandaardiseerd en afgedicht zijn.


geleide ringen van iglidur® J-materiaal zijn bijzonder geschikt voor lineaire bewegingen en zijn ideaal voor gebruik in telescopische en Vario-zadelpennen. Vergeleken met metalen alternatieven met PTFE-coating zijn ze niet alleen lichter en 100% corrosievrij, maar ook ongevoelig voor randbelasting.
In metaalcomposietlager leiden deze tot snelle slijtage van de glijlaag, waardoor de schrijfcoëfficiënt en de slijtage snel toenemen. In iglidur® lager zijn de vaste smeermiddelen en versterkende materialen verdeeld over de gehele dwarsdoorsnede; wrijvingscoëfficiënt en slijtage blijven constant over de gehele levenscyclus.

iglidur® J geleide ring

iglidur® bussen hebben zich bewezen op verschillende lagerpunten op het achterframe als alternatief voor metalen rollager. Ze zijn niet alleen vele malen lichter, maar vereisen ook minder installatieruimte. Bovendien is hun droge werking hier ook een enorm voordeel, want als het frame na de rit onder het stof of de modder zit, kan het zonder aarzelen worden gewassen. Zelfs schoonmaken met een hoogwaardig reinigingsmiddel is niet schadelijk voor het lager. Je hoeft je geen zorgen te maken over corrosie door binnendringend water en regelmatig opnieuw smeren. De volgende zijn bijzonder geschikt voor gebruik op de achterbrug Bussen van iglidur® J3-materiaal ofonze dikwandige iglidur® M210-lager.

iglidur® J3 glijlagers

Dikwandig glad iglidur® M210

Lager gewicht en meer stijfheid in het achterframe
De Californische mountainbikefabrikant ibis gebruikt sinds 2013 gljilagers van igus® in zijn full suspension mountainbikes. Zoals in alle scharnierende delen had ibis oorspronkelijk verzegelde diepe groef sferische kogel lager op de onderste rocker van het achterframe gemonteerd, waardoor het achterframe na verloop van tijd gammel aanvoelde. De overstap naar iglidur® lager bracht verschillende voordelen met zich mee: een gewichtsbesparing van 80 gram ten opzichte van de vorige modellen, een grotere stijfheid, geen onderhoud dankzij de droge loop en - het belangrijkste aspect voor ibis - een aanzienlijk verbeterde levensduur.

In vergelijking met andere toepassingen vereist een accudeksel geen hoge precisie of zwaar lager. Contact met vocht en vuil en de schokken van alledag brengen echter ook uitdagingen met zich mee. Omdat ze ongevoelig zijn voor corrosie en vuil, blinken onze kunststof glijlagerss ook hier uit. We hebben een assortiment voordelige lagers die voldoen aan de kwaliteitseisen voor deze toepassing, zoals kraaglagers gemaakt van iglidur® GLW Problemenmet roest, piepen of rammelen blijven uit gedurende de lange levensduur van de lager.

glijlagers iglidur® GLW

Het belang van een volledig functionele rem staat waarschijnlijk buiten kijf. Maar comfort en licht gewicht zijn ook belangrijke criteria. Alle drie kunnen verbeterd worden door iglidur® lager. Als catalogusproduct of als afzonderlijk speciaal onderdeel - iglidur® P is ideaal voor gebruik in de remhendel: De outdoor all-rounder is ongevoelig voor vocht, vuil, schokken en stoten en is bovendien kosteneffectief. Zoals bij alle iglidur® lagers is ook hier geen smering nodig om de lagers te beschermen tegen corrosie en slijtage. Ook het vervelende piepen en kraken, dat optreedt bij metalen lager in de remhendel, vooral in natte omstandigheden, kan worden vermeden met onze bussen.

iglidur® P glijlagers

Individueel vervaardigde encoderzuiger in de Trickstuff Piccola
Met een gewicht van slechts 158 gram is de Trickstuff Piccola de lichtste hydraulische schijfrem ter wereld. Het bedrijf stelt hoge eisen aan de componenten. Om een perfecte dosering te bereiken, werkt een korte encoderzuiger in de ader van het hefboommechanisme, dat als speciaal onderdeel is vervaardigd van exact CNC-gedraaid iglidur® J materiaal. Het materiaal wordt gekenmerkt door een goede stabiliteit, zeer lage slijtage en een zeer laag gewicht. Het heeft ook een zeer lage schrijfcoëfficiënt in de behuizing, wat weer belangrijk is voor slipvrij dispenseren.

Lange of korte veerweg, stevig of aangenaam zacht - de instelling van de verende voorvork hangt af van de persoonlijke rijstijl, de omstandigheden op het parcours en ook een beetje van smaak. In ieder geval moet een vork goed reageren met een laag losbreekmoment. Om het slip-stick effect te minimaliseren, heeft igus® het iglidur® E materiaal ontwikkeld. Het is ook extreem slijtvast, trillingsdempend en presteert bijzonder goed op aluminium zoals in lineaire bewegingen. Gladde geleiders gemaakt van iglidur® E zijn ideaal voor het geleiden van de standpijpen in de dompelbuizen. Als alternatief kun je ook geleideringen maken van J3 materiaal voor levensmiddelen en verpakkingen. In vergelijking met de veelgebruikte metaalcomposietlager zijn iglidur® lagers lichter en gaan ze langer mee.

iglidur® E lager

geleide ring iglidur® J3

Minder gewicht met speciale glijlagers in de verende voorvork
Dit project was voor ons de aanleiding om lager verder te ontwikkelen die perfect geschikt zijn voor verende voorvorken. Voor hun XC-model "Magura Durin Race" zochten de ontwikkelaars naar een manier om het gewicht van de vork te verminderen zonder aan prestaties in te boeten. Hiervoor leende de geleiding van de dompelbuizen zich voor speciaal vervaardigde iglidur® bussen met groeven in plaats van metalen lager. De prestaties van de vork waren overtuigend, het lager werd gebruikt in de Olympische fiets waarmee Sabine Spitz goud won in Peking in 2008.

Al jaren heeft igus® lager zich bewezen in de oogjes van schokdempers. Als je goed op je motor rijdt en je schokdemper goed laat werken, hoef je je geen zorgen te maken over iglidur® J3B snelle slijtage van de lager. Vergeleken met metalen alternatieven met PTFE-coating zijn de iglidur®-bussen vele malen langer bestand en hebben ze een aanzienlijk langere levensduur. Rondvliegend vuil zal zich minder snel hechten aan de droog opgeborgen zeilringen en van nattigheid tijdens het rijden of schoonmaken hebben ze geen last omdat ze niet roesten. Een ander voordeel is dat het in- en uitpersen van iglidur® lager veel eenvoudiger is, speciale kits zoals bij metaalcomposietlager zijn hier niet nodig.

iglidur® J3B glijlagers

Bij freewheelen moet alles soepel en gemakkelijk verlopen. En voor het lager dat erin gebruikt wordt, betekent dit de best mogelijke glijdende specificatie in permanente beweging en bij hoge toerental. Ook hier biedt igus® een selectie van materialen die speciaal gemaakt zijn voor een hoge toerental. Afhankelijk van de type van de constructie zijn de volgende materialen geschikt, bijvoorbeeld iglidur® J3, iglidur® W300 en iglidur® Zw dieook bestand zijn tegen hoge temperaturen in de lange termijn. In vergelijking met de typisch gebruikte sferische kogel lagers zijn ze lichter, hebben ze minder installatieruimte nodig en blijven ze vrij van aanhechtend vuil dankzij hun droge werking. Het probleem dat de vrijloop gladheid verliest door afdichtingen kan worden vermeden met onze kunststof lager.

glijlagers iglidur® J3 en W300

glijlagers iglidur® Z

Een goede, correct afgestelde achterderailleur brengt de ketting soepel en nauwkeurig naar het volgende tandwiel bij het op- en terugschakelen. Een van de meest voorkomende problemen is de vervuiling van de vele lagerpunten en het verlies van smering bij het schoonmaken van de achterderailleur. iglidur® glijlagers van de G-serie verminderen dit probleem. Dankzij hun droge werking trekken ze minder vuil aan. Het schoonmaken van de fiets en de achterderailleur is geen probleem, er wordt geen smeermiddel uitgespoeld, dus er is geen risico op corrosie en het gebruikelijke onderhoud met opnieuw smeren. Met onze kunststof lager kan ook gewicht worden bespaard in vergelijking met metalen lager.

iglidur® G glijlagers

Geen lageronderhoud in de SRAM dérailleur
In de geleiderol van de SRAM achterderailleur presteert iglidur® G kunststof glijlager betrouwbaar op alle draaipunten. Contact met water, modder, zand en olie, reiniging met een stoomstraal en spanningen veroorzaakt door bijvoorbeeld sprongen hebben geen invloed op de lagers; ze werken met blijvende precisie en lage wrijving. Bovendien maakt de afwezigheid van externe smeermiddelen kostbaar lageronderhoud overbodig.

De motor is het hart van de e-bike en heeft een beslissende invloed op de rijervaring. Er zijn verschillende soorten e-bike motoren en igus® lager en tandwiel hebben zich al bewezen in diverse toepassingen. Onderhoudsvrij, trillingsdempende specificatie en een langere levensduur dan generieke kunststof oplossingen zijn slechts drie van de vele voordelen die je krijgt met het juiste dry-tech® component. We kunnen deze ook speciaal voor u op maat maken. Laat ons u adviseren welk materiaal het meest geschikt is voor uw motortoepassing en welk productieproces voor u het voordeligst is.

iglidur® tandwiel

Nieuw 3D-geprint tandwiel in e-bike motor
Een klant was op zoek naar een vervanging voor het sterk versleten tandwiel in de planetaire tandwielkast van zijn e-bike. Omdat de fietsfabrikant geen extra tandwiel kon leveren, vond de klant de oplossing in de 3D-printafdeling van igus®. Het nieuwe tandwiel kon worden getraceerd op basis van de oude, versleten onderdelen en geprint met behulp van het lasersinterproces. De klant kon het tandwiel onmiddellijk na ontvangst installeren en merkte al na korte tijd een verbetering van de prestaties van de tandwielkast.

De iglidur® glijlagerss worden gebruikt als onderhoudsvrij, ongevoelig alternatief voor metalen rollagers in tal van hoogwaardige pedalen. Ze zijn licht van gewicht, vereisen minder installatieruimte en hebben een veel langere levensduur dan metalen tegenhangers. Sockets gemaakt van het schokbestendige Endurance-materiaal J3 zijn hier bijzonder geschikt. Naast onze volledig kunststoffen lager bieden we ook speciale bussen met een vilten afdichting die het lagerpunt extra beschermen tegen het binnendringen van vuil.

glijlagers iglidur® J3

Optimale prestaties met iglidur® JB in Crankbrothers pedalen
De fabrikant van hoogwaardige mountainbikeonderdelen Crankbrothers had een oplossing nodig voor hun pedaallager. Vuilbestendigheid, gewichtsbesparing en een lange levensduur waren de belangrijkste aspecten. Dankzij het glijlagers van het materiaal iglidur® JB kon het bedrijf een acht keer langere levensduur bereiken in vergelijking met de vorige oplossing en het gewicht verminderen. Vuil hecht zich niet aan de smeermiddelvrije lagers, ze kunnen gewoon van buitenaf worden gereinigd zonder prestatieverlies.

Onze lichtgewicht kunststof lager zijn ruimtebesparend, bestand tegen corrosie en vuil. Ze bieden dus niet alleen een technisch superieur alternatief voor metalen oplossingen op de markt, maar verlagen ook de kosten op de lange termijn doordat ze duurzaam en onderhoudsvrij zijn dankzij hun droge werking. Lagers van de iglidur® H-materiaalreeks, met name H4, H2 en CPR, zijn bewezen klassiekers, omdat ze probleemloos bestand zijn tegen de hoge temperaturen in deze toepassing. Samen met onze experts vindt u de juiste lager voor uw rem.

Glijlager uit de iglidur® H-serie

Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur
Webshop: 24/7
Chat-service: Maandag t/m vrijdag 8:00 - 17:00 uur




