Verander van taal :

Vrachtfietsen zijn een populair alternatief voor auto's geworden, vooral in steden, omdat ze veel goedkoper zijn, geen uitlaatgassen hebben en files gemakkelijk kunnen worden vermeden. Een elektrische motor maakt het rijden ook gemakkelijk, zelfs met zware ladingen en langere afstanden. Om ervoor te zorgen dat ze lang, elke dag en in alle weersomstandigheden goed blijven functioneren, moeten bakfietsen worden uitgerust met robuuste en onderhoudsarme onderdelen. Onze drooglopende glij-, sferische en lineaire lagers van hoogwaardige kunststoffen leveren hieraan een belangrijke bijdrage.


Of het nu gaat om geveerde of Vario-zadelpennen - glijlagers van iglidur-materiaal hebben hier hun voordelen. Bij geveerde zadelpennen gaat het niet alleen om de smeervrijheid en de gewichtsbesparing ten opzichte van metalen alternatieven, maar ook om de trillingsdempende eigenschappen van het kunststof materiaal. Dit zorgt voor een duidelijk pluspunt in rijcomfort. Glijlagers van iglidur P zijn ideaal voor gebruik in de zadelophanging en zorgen voor een langere levensduur, zodat fietsers lang comfortabel op het zadel kunnen zitten.

iglidur P glijlager

Beste vering op het zadel met onderhoudsvrije iglidur-flenslagers
Voor hun parallelogram zadelpen G.2 met vering zochten de ontwerpers van by.schulz naar een geschikt materiaal voor de vier lagerpunten bij de draaipunten. De lagers staan bloot aan hoge spanningen op een klein gedeelte tijdens de doorbuiging van de veer. Met messing bussen, die in de eerste serie waren gebruikt, was men niet tevreden vanwege de constante smeerinspanning. Na een reeks tests overtuigden de flensbussen van het materiaal iglidur W360 de ontwikkelaars: ze zijn onderhoudsvrij, hebben een lange levensduur, een lage wrijvingscoëfficiënt en zijn ongevoelig voor kantdruk.

Onze lagers voor zwaar gebruik worden ook gebruikt in de tweewielersector. Lagers van iglidur Q-materiaal kunnen krachten tot 100MPa opvangen. Zelfs de grootste en zwaarste rijder kan zonder aarzelen op zijn stuur leunen en trappen. Elke toepassing is echter individueel en veiligheid heeft ook bij igus de hoogste prioriteit. Daarom adviseren we altijd om uw toepassing te bespreken met een van onze experts. Samen vinden we de beste oplossing.

Glijlager iglidur Q

Het belang van een volledig functionele rem staat waarschijnlijk buiten kijf. Maar comfort en licht gewicht zijn ook belangrijke criteria. Alle drie kunnen verbeterd worden door iglidur lagers. Als catalogusproduct of als individueel speciaal onderdeel - iglidur P is ideaal voor gebruik in de remhendel: De allrounder voor buiten is ongevoelig voor vocht, vuil, schokken en stoten en is bovendien rendabel. Zoals bij alle iglidur lagers is ook hier geen smering nodig om het lager te beschermen tegen corrosie en slijtage. Ook het vervelende piepen en kraken, dat optreedt bij metalen lagers in de remhendel, vooral in natte omstandigheden, kan worden vermeden met onze bussen.

iglidur P glijlager

Individueel vervaardigde encoderzuiger in de Trickstuff Piccola
Met slechts 158 gram is de Trickstuff Piccola de lichtste hydraulische schijfrem ter wereld. Het bedrijf stelt hoge eisen aan de componenten. Voor een perfecte dosering werkt een korte encoderzuiger in de kern van het hefboommechanisme, dat als speciaal onderdeel is vervaardigd van exact CNC-gedraaid iglidur J-materiaal. Het materiaal wordt gekenmerkt door een goede drukstabiliteit, zeer lage slijtage en een zeer laag gewicht. Het heeft ook een zeer lage wrijvingscoëfficiënt in de behuizing, wat weer belangrijk is voor slipvrij doseren.

Doosdeksels worden vaak meerdere keren per dag verplaatst. Ook hier moeten de lagers schokken kunnen opvangen zonder hun precisie te verliezen. Hoogwaardige polymeren van igus kunnen precies dat. Lagers gemaakt van het materiaal iglidur GLW zijn ook bijzonder rendabel. In tegenstelling tot andere lagers in deze prijscategorie zijn zorgen over roest en kwaliteitsverlies overbodig. Miljoenen testcycli in ons laboratorium hebben bewezen dat iglidur GLW lagers optimaal gemaakt zijn voor dergelijke toepassingen.

Glijlager iglidur GLW

Als verlengstuk van het stuur moet het stuur ervoor zorgen dat de fiets in de gewenste richting beweegt. Daarom vereist het niet alleen blijvende precisie, maar ook stabiliteit - twee criteria die kunnen worden gerealiseerd met onze igubal stangkoppen. De stangkoppen bevinden zich in de buurt van de naaf van het voorwiel en worden regelmatig blootgesteld aan vocht, stof en modder. Conventionele stangkoppen moeten regelmatig worden schoongemaakt en gesmeerd, anders gaan ze piepen en roesten en wordt de geleiding wiebelig en onnauwkeurig. Met onze droog werkende gewrichtslagers heb je dit probleem niet. De besturing blijft constant nauwkeurig zonder dat er onderhoud nodig is.

Stanguiteinde voor hoge belastingen

Sterke bol- en glijlagers in e-cargo bike voor zwaar gebruik
Steeds meer logistieke bedrijven brengen pakketten bij de mensen thuis op e-cargo fietsen. De fietsen moeten vooral robuust en onderhoudsarm zijn. Het bedrijf b&p engineering vertrouwt daarom op lagers van igus in zijn heavy-duty model.Een goed kunststof lager is bestand tegen alles wat een stalen lager niet aankan", zegt Vincent Okroy, ontwerper van het voertuig. In het stuur dragen de slijtvaste EGLM sferische lagers van igubal bij tot een hogere duurzaamheid van de bakfiets, ze verminderen het onderhoud dankzij hun droge werking en scoren bovendien met hun lichte gewicht. De voordelen worden ook benut door b&p in de aanhangerkoppeling, waar iglidur X bussen met een bijzonder hoge druksterkte worden gebruikt.

igus lagers maken wendbare e-cargo bike onderhoudsarm
De ontwikkelaars van chike waren op zoek naar geschikte lagers voor een nieuw type verend kantelbaar chassis dat hun bakfiets net zo wendbaar maakt in bochten als een gewone fiets. igubal stanglagers en cilindrische iglidur glijlagers zijn de perfecte oplossing. De stangkogellagers worden gebruikt op de spoorstangen. Omdat ze volledig uit hoogwaardige polymeren bestaan, zijn ze bestand tegen corrosie, vuil en temperaturen tot -30 °C. Op de dwarsstuurarmen en in de kantelslot zorgen de droog werkende glijlagers voor een bijna onderhoudsvrije continue werking. In tegenstelling tot metalen oplossingen zijn de spuitgietonderdelen zeer licht en kostenefficiënt.

Gewicht en productiekosten gereduceerd met kleine iglidur bussen
Slagers & Bicycles was ook op zoek naar geschikte lagercomponenten voor het gepatenteerde stuur- en kantelmechanisme van zijn cargo trike. De belangrijkste eis: zo klein mogelijke afmetingen om in het slanke ontwerp te passen en de productiekosten te verlagen. De oplossing werd gevonden bij igus: iglidur bussen zijn uiterst robuust, maar hebben veel minder ruimte nodig dan conventionele lageroplossingen. Ze maakten het mogelijk om de productiekosten te verlagen door eenvoudige frames van plaatstaal te gebruiken voor de omringende structuur.

In vergelijking met andere toepassingen vereist een accudeksel geen zeer nauwkeurige of zware lagers. Contact met vocht en vuil en de schokken van alledag brengen echter ook uitdagingen met zich mee. Omdat ze ongevoelig zijn voor corrosie en vuil, blinken onze kunststof glijlagers ook hier uit. We hebben een assortiment voordelige lagers die voldoen aan de kwaliteitseisen voor deze toepassing, zoals het flenslager van iglidur GLW . Problemen met roest, piepen of rammelen blijven uit gedurende de lange levensduur van de lagers.

Glijlager iglidur GLW

Of het nu in de remklauw van de schijfrem, V-brake of side-pull rem is: igus heeft een verscheidenheid aan lageroplossingen voor elk type rem. Onze lichtgewicht kunststoflagers zijn ruimtebesparend en bestand tegen corrosie en vuil. Ze bieden dus niet alleen een technisch superieur alternatief voor metalen oplossingen op de markt, maar verlagen ook de kosten op lange termijn doordat ze duurzaam en onderhoudsvrij zijn dankzij hun droge werking. Of het nu gaat om lagers uit de iglidur H-materiaalreeks, in het bijzonder H4, H2 en HLW, of de beproefde klassiekers uit de iglidur J- of iglidur G-serie - samen met onze experts vindt u het juiste lager voor uw rem.

Glijlager van de iglidur H-serie

Bij freewheelen moet alles soepel en gemakkelijk lopen. En voor de lagers die erin gebruikt worden, betekent dit de best mogelijke glijeigenschappen in permanente beweging en bij hoge snelheden. Ook hier biedt igus een selectie van materialen die speciaal gemaakt zijn voor hoge snelheden. Afhankelijk van het constructietype zijn de volgende materialen geschikt, bijv. iglidur J3, iglidur W300 en iglidur Z, die ook op lange termijn bestand zijn tegen hoge temperaturen. In vergelijking met normaal gebruikte kogellagers zijn ze lichter, hebben ze minder inbouwruimte nodig en blijven ze vrij van aanhechtend vuil dankzij hun droge werking. Het probleem dat de vrijloop gladheid verliest door afdichtingen kan vermeden worden met onze kunststof lagers.

Glijlagers iglidur J3 en W300

Glijlager iglidur Z

Een goede, correct afgestelde achterderailleur brengt de ketting soepel en nauwkeurig naar het volgende tandwiel bij het op- en terugschakelen. Een van de meest voorkomende problemen is de vervuiling van de vele lagerpunten en het verlies van smering bij het reinigen van de achterderailleur. iglidur glijlagers van de G-serie verminderen dit probleem. Dankzij hun droge werking trekken ze minder vuil aan. Het wassen van de fiets en de dérailleur is geen probleem, er wordt geen smeermiddel uitgespoeld, dus er is geen risico op corrosie en het gebruikelijke onderhoud met nasmering. Met onze kunststof lagers kun je ook gewicht besparen in vergelijking met metalen lagers.

iglidur G glijlagers

Geen lageronderhoud in de SRAM dérailleur
In de geleiderol van de SRAM-achterderailleur werken de kunststof glijlagers van iglidur G betrouwbaar op alle draaipunten. Contact met water, modder, zand en olie, reiniging met een stoomstraal en spanningen door bijvoorbeeld springen hebben geen invloed op de lagers; ze werken met blijvende precisie en lage wrijving. Bovendien maakt de afwezigheid van externe smeermiddelen duur lageronderhoud overbodig.

De motor is het hart van de e-bike en heeft een beslissende invloed op de rijervaring. Er zijn verschillende soorten e-bike motoren en de lagers en tandwielen van igus hebben zich al bewezen in verschillende toepassingen. Onderhoudsvrijheid, trillingsdempende specificaties en een langere levensduur dan generieke kunststof oplossingen zijn slechts drie van de vele voordelen die je krijgt met de juiste dry-tech component. We kunnen deze ook als speciaal onderdeel op maat voor je maken. Laat ons u adviseren welk materiaal het meest geschikt is voor uw motortoepassing en welk productieproces voor u het voordeligst is.

iglidur tandwielen

Nieuwe 3D-geprinte tandwielen in motor voor e-bike
Een klant was op zoek naar een vervanging voor de zwaar versleten tandwielen in de planetaire tandwielkast van zijn e-bike. Omdat de fietsfabrikant geen extra tandwielen kon leveren, vond de klant de oplossing in de 3D-printafdeling van igus. De nieuwe tandwielen konden worden getraceerd op basis van de oude, versleten onderdelen en geprint met behulp van het lasersinterproces. De klant kon de tandwielen direct na ontvangst installeren en merkte al na korte tijd een verbetering in de prestaties van de versnellingsbak.

De iglidur glijlagers worden gebruikt als onderhoudsvrij, ongevoelig alternatief voor metalen rollagers in tal van hoogwaardige pedalen. Ze zijn licht, hebben minder inbouwruimte nodig en hebben een veel langere levensduur dan metalen tegenhangers. Bussen gemaakt van het schokbestendige duurmateriaal J3 zijn hier bijzonder geschikt. Naast onze massieve kunststoflagers bieden we ook speciale bussen met een viltafdichting die het lagerpunt extra beschermen tegen het binnendringen van vuil.

Glijlager iglidur J3

Stabiele prestaties met iglidur JB in Crankbrothers pedalen
De fabrikant van hoogwaardige mountainbikeonderdelen Crankbrothers had een oplossing nodig voor hun pedaallagers. Vuilbestendigheid, gewichtsbesparing en een lange levensduur waren de belangrijkste aspecten. Dankzij glijlagers van het materiaal iglidur JB kon het bedrijf een acht keer langere levensduur bereiken in vergelijking met de vorige oplossing en het gewicht verminderen. Aan de drooglooplagers blijft geen vuil kleven en ze kunnen gemakkelijk van buitenaf worden gereinigd zonder prestatieverlies.

Op de bakfiets bevindt de standaard zich onder de bak en direct achter het voorwiel. Hierdoor wordt het lagerpunt blootgesteld aan bijzonder veel stof, vuil en water. Bij conventionele gesmeerde lagers hecht het vuil zich aan het lagerpunt. Dit belemmert niet alleen de glijeigenschappen van het lager, maar zorgt er ook voor dat het van binnenuit wordt bekrast, waardoor speling ontstaat. Het feit dat de standaard na verloop van tijd piept, wiebelt en rammelt, kan worden vermeden met onze smeervrije lagers. Onze voordelige lagers van het materiaal iglidur R zijn ideaal voor deze toepassing.

Glijlager iglidur R

Met onze voorgespannen drylin N profielarme geleidingen glijden schuifdeuren van transportboxen soepel en stabiel open en dicht. Net als al onze lineaire geleidingssystemen zijn ze ontworpen volgens het principe van glijden in plaats van rollen, ze lopen volledig zonder externe smering en blijven zo vrij van aanhechtend vuil. Geen verstopping, roest of gerammel - onder alle weersomstandigheden en bij frequente schokken en trillingen.

drylin N lineaire geleidingen met laag profiel

Gemakkelijk te openen en te sluiten bij elke stop
Hij heeft een laadvermogen tot 350 kilo en is bijna net zo licht als een e-bike op twee wielen: de bakfiets van Fulpra is het ideale voertuig voor de laatste kilometers van de stadslogistiek. Elk onderdeel is ontworpen voor hoge belastingen en minimaal onderhoud. Voor de schuifdeuren van de laadruimte vertrouwen de ontwerpers op drylin W-profielrails, die dankzij hun droge werking onderhoudsvrij en permanent soepel lopen.

Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur
Webshop:  24/7
Chat-service: Maandag t/m vrijdag 8:00 - 17:00 uur