Een hoge kwaliteit van de componenten was belangrijk voor de ontwerpers. Gerd Brücker, ontwerpingenieur bij by.schulz: "De aluminium buis is 3D gesmeed met verschillende wanddiktes - dit bespaart gewicht. De platte draadveer bevindt zich direct in de krachtstroom en is 50% samendrukbaar. Hij neemt de belasting goed op en reageert sneller dan veren met ronde draad." Elastomeerelementen dienen als eindkap. De materiaalkeuze voor de vier lagerpunten op de draaipunten van de steun, waarvan de veer praktisch in een parallellogram is geklemd, was ook een kwestie van het vinden van de beste oplossing in termen van kwaliteit. De uitdaging: "De as maakt oscillerende bewegingen wanneer deze is geveerd. Daarbij worden de lagers in een kleine doorsnede aan hoge spanningen blootgesteld," zegt Brücker. In de eerste serie werden messing bussen en roestvrijstalen assen gebruikt. Dit betekende dat de lagers regelmatig gesmeerd moesten worden en de fabrikanten wilden dit vermijden bij de verdere ontwikkeling van de prop. Toen kwamen de igus lagers van hoogwaardig polymeer met ingebouwd smeermiddel in beeld - en aanvankelijk stuitten ze op bedenkingen. "In het begin geloofden we niet dat kunststof lagers aan onze hoge eisen zouden voldoen," zegt oprichter Markus Schulz. Maar de ontwikkelaars - die altijd openstaan voor nieuwe ideeën - waren bereid om het te proberen. Dit omvatte zowel rijtesten door.schulz met omgebouwde zadelpennen als speciale testseries in het igus laboratorium.