Kies uw leveringslocatie

De keuze van de land/regio-pagina kan invloed hebben op verschillende factoren zoals prijs, verzendopties en beschikbaarheid van producten.
Mijn contactpersoon
igus® B.V.

Modemweg 37c

3821 BS Amersfoort

+31(0)346 353 932
NL(NL)

Kabelrups gewikkeld rond de kraanpoot

Nieuw energievoorzieningsconcept voor zware scheepskranen

Heavy-duty CAL-serie Liebherr roterende kranen worden gebruikt op installatieschepen voor offshore windturbines. Zij kunnen onderdelen tot 1.500 ton hijsen. De energieoverdracht door de draaikrans wordt gewaarborgd door een innovatief concept dat twee kabelrupsen verbindt, waardoor de giek tot 900 graden kan draaien.

Profiel

  • Wat was er nodig? "Multi-rotatie module", ook bekend als "RBR", bestaande uit twee energiekettingen van het type E4.1, chainflex kabels, stalen constructie.
  • Vereisten: Energievoorziening naar de giek van het systeem, gevoelige omgevingsomstandigheden door gebruik op zee
  • Industrie: Kraanbouw
  • Succes voor de klant: Volledig nieuw energietoevoersysteem speciaal ontworpen voor deze toepassing, vooraf testen van de toepassing in het laboratorium, complete levering incl. voormontage, confectionering en levering
Scheepskraan

Probleem

Een "kraan rond het been", is een compleet nieuwe kraanklasse van Liebherr-Werk Nenzing GmbH, een wereldberoemde specialist voor scheepskranen. Het is ontwikkeld voor zogenaamde installatieschepen, zoals de "Innovation", die offshore windturbinegeneratoren (WTG's) op zee installeert.
De "Innovation" pikt drie driepoten op in de haven, die dienen als fundering voor offshore windturbines en elk tot 850 ton wegen. Het vaart naar de aangewezen locatie en neemt daar op de centimeter nauwkeurig zijn positie in met behulp van Azipod aandrijvingen en boegschroeven - en op zo'n manier dat het alle drie de windturbinefunderingen vanaf deze locatie kan plaatsen. Daar strekt het installatieschip zijn vier hefpoten over een lengte tot 50 meter uit naar de zeebodem, zodat het een stevige voet aan de grond heeft en onafhankelijk is van de deining. Een zware kraan op het schip met een hefvermogen tot 1500 ton tilt de driepoten van het schip en plaatst ze op de zeebodem. Een van de ontwerpuitdagingen voor dit nieuwe kraantype was de energietoevoer naar de giek. De meest voor de hand liggende oplossing - een stroomrailsysteem op de buitenmantel van de hijspijp - is niet praktisch onder de omgevingsomstandigheden van offshore-gebruik omdat het storingen kan veroorzaken door spatwater. Hetzelfde effect is mogelijk bij een gesloten stroomrailsysteem omdat de temperatuurverschillen condensatie veroorzaken.

Oplossing

De Liebherr ontwerpers die verantwoordelijk waren voor de implementatie vroegen om een energietoevoersysteem van igus. Het antwoord van igus: Twee kabelrupsen worden om het hefbeen gelegd en verbonden via een meenemer. Het resultaat is een zeer robuust energievoorzieningssysteem dat zichzelf heeft bewezen onder extreme omstandigheden, weinig ruimte nodig heeft en een draaicirkel van 900 graden heeft. Omdat dit idee nog nooit in de praktijk was gerealiseerd, gaf Liebherr aanvankelijk de engineeringopdracht aan igus om het systeem op schaal 1:5 te bouwen en uitgebreid te testen. Na de succesvolle voltooiing werden verdere tests op ware grootte uitgevoerd in het eigen testlaboratorium van het bedrijf.
Het uiteindelijke systeem, dat igus een "multi-rotatiemodule" of "RBR" noemt, bestaat uit twee kabelrupsen van het type E4.1 met een breedte, of in dit geval hoogte, van 650 millimeter en een breedte van 108 millimeter. De onderste ketting is 33,90 meter lang, de bovenste 23 meter. De kabelrupsen werken in omgekeerde richting en zijn gemonteerd op rollen, waarvan de bovenste vrij ronddraait. De twee kettingen zijn verbonden door drie bewegende meenemers. De gebruikte kabels zijn verschillende varianten uit het chainflex-productassortiment van igus, die vanaf de basis zijn ontwikkeld voor bewegende toepassingen. Naast de hoofdstroomvoorziening en de noodzakelijke signaalkabels werden ook glasvezelkabels voor een camera geïntegreerd zodat de kapitein van het schip het werkgebied van de kraan kon bekijken. De kabels zijn 81 meter lang, het complete energietoevoersysteem werd voorgemonteerd, opgetuigd en door igus geleverd als een kant-en-klaar systeem - inclusief de stalen structuur met een buitendiameter van 14,40 meter.
Scheepskraan
Scheepskraan

Nieuw concept slaat aan

De "Innovation" werd in augustus 2012 in gebruik genomen en bewees onmiddellijk zijn waarde tijdens de bouw van het "Global Tech I" windpark in de Noordzee, ongeveer 40 kilometer ten noorden van Juist. Daar werden 80 turbines met elk een vermogen van 5MW geplaatst. Liebherr ontwikkelde een complete serie genaamd CAL op basis van de eerste "kraan rond het been". Ondertussen is een tweede installatieschip, de "Vida", al in bedrijf, met de kraan ontworpen rond de hijspoot. Met het door igus Engineering ontwikkelde kabelrups-systeem wordt de voorwaarde gecreëerd voor de betrouwbare en mobiele toevoer van energie en signalen naar de giek van de zware kraan - volgens het principe "energy around the leg".


The termen "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" en "yes" zijn wettelijk beschermde handelsmerken van igus® GmbH/Keulen in de Bondsrepubliek Duitsland en, indien van toepassing, in sommige andere landen. Dit is een niet-uitputtende lijst van handelsmerken (bijv. lopende handelsmerkaanvragen of geregistreerde handelsmerken) van igus GmbH of gelieerde ondernemingen van igus in Duitsland, de Europese Unie, de VS en/of andere landen of rechtsgebieden.

igus® GmbH benadrukt dat het geen producten verkoopt van de bedrijven Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber en alle andere drive-fabrikanten die worden genoemd op deze website. De producten die worden aangeboden door igus® zijn die van igus® B.V.