Verander van taal :
In de containerhaven in Basel zorgt een kunststof rollenergieketting van igus® voor een stille en tegelijkertijd zeer onderhoudsarme werking van de havenkraan. Vooral geluidsemissies waren een uitdaging die moest worden overwonnen toen de kraan meer dan tien jaar geleden werd gebouwd vanwege de nabijheid van een Duitse woonwijk. Zelfs na vele jaren in bedrijf te zijn geweest, maakt de oplossing nog steeds indruk op de terminaloperators - en is ze goed voor de zenuwen van de omwonenden.
De functionaliteit en betrouwbaarheid van met name containerkranen zijn van cruciaal belang, omdat ze de volledige werking van containerhavens garanderen. Maar haventerminals kunnen ook andere speciale uitdagingen met zich meebrengen: In het geval van de containerterminal van Contargo AG in Basel, bijvoorbeeld, liggen woonwijken in de nabijheid van de bedrijfsactiviteiten. Dit is de reden voor de hoge geluidsvoorschriften die gelden voor de havenkraan en dus ook voor centrale componenten zoals de kabelrups. Sven Zöller, Terminal en M&R Manager bij Contargo AG, herinnert zich: "Als Zwitsers bedrijf stonden we voor de uitdaging om te voldoen aan de geluidsemissies voor de Duitse bewoners, wat niet eenvoudig was".
In 2003 koos de klant daarom voor een kunststof energiekettingsysteem type 4040 CR van igus® voor de containerkraan op de Noordterminal. De gebruikte rollenergieketting heeft een slaglengte van 125 meter bij een snelheid van maximaal 2,5 m/s. Het speciale kenmerk: Geïntegreerde rollen in de kettingschakels zorgen ervoor dat het hele systeem soepel en wrijvingsarm loopt. Omdat de rollen geïntegreerd zijn in de schakel van de ketting en niet extra bewogen en gezwenkt hoeven te worden of door openingen in de geleidingsgoot lopen, kunnen ze niet blijven haken aan de kraan of de geleidingsgoot. Het benodigde aandrijfvermogen van de energieketting wordt ook met ongeveer 75% verminderd door het gebruik van een energieketting met rollen.
"Het systeem is heel gemakkelijk te onderhouden, we voeren alleen regelmatig een visuele inspectie uit. Er zijn geen onderdelen in de kabelrups die regelmatig vervangen moeten worden."
Sven Zölle, Manager Terminal en M&R, bij Contargo AG in Basel
Alles loopt al enkele jaren gesmeerd bij de Noord Terminal in Basel. "In 2015 hadden we slechts één panne. En dat lag niet aan de ketting," bevestigt Sven Zölle. "Het systeem is heel gemakkelijk te onderhouden, we voeren gewoon regelmatig een visuele inspectie uit. Er zijn geen onderdelen aan de energieketting die regelmatig vervangen moeten worden."

Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur
Webshop: 24/7
Chat-service: Maandag t/m vrijdag 8:00 - 17:00 uur