Kies uw leveringslocatie

De keuze van de land/regio-pagina kan invloed hebben op verschillende factoren zoals prijs, verzendopties en beschikbaarheid van producten.
Mijn contactpersoon
igus® B.V.

Modemweg 37c

3821 BS Amersfoort

+31(0)346 353 932
NL(NL)

Vlot, zelfs in bochten: igus lagers maken de wendbare e-cargo bike onderhoudsarm



In tijden van luchtvervuiling en een dreigend verkeersinfarct in grote steden, zijn alternatieve transportmiddelen belangrijker dan ooit. Transportfietsen zijn een steunpilaar geworden bij de transformatie van het verkeer: er werden in Duitsland 39.200 e-cargo bikes verkocht in 2018 volgens de Duitse tweewielerindustrie-vereniging (ZIV) - een groeipercentage van 80% vergeleken met het voorgaande jaar.
 
chike uit Keulen is gespecialiseerd in e-cargo bikes. De startup heeft al verscheiden prijzen gewonnen, waaronder de Eurobike Gold Award, één van de meest prestigieuze prijzen in de fietsenindustrie. En chike scoort ook heel goed in vergelijkingstesten in fietsbladen en is de testwinnaar van de grote duurtest voor transportfietsen van BIKE BILD.
 
Wat is er zo speciaal aan hun product? De cargo bike is compact, licht en wendbaar. Het geveerde kantel-chassis zorgt ervoor dat de bestuurder in een bocht kan hangen, net als bij een gewone fiets.

E-cargo bike chike Met haar breedte van 73 cm, is de chike smal genoeg om door smalle steegjes te manouvreren of in de hal te parkeren.

Probleem:

De ontwikkelaars van chike waren op zoek naar geschikte stangkoplagers en glijlagers voor een innovatief, geveerd gemonteerd kantelschassis, dat hun e-cargo bike net zo wendbaar zou maken als een gewone fiets. De vereisten voor de componenten: ze moeten licht, onderhoudsarm en weersbestendig zijn.
 

Oplossing:

igubal stangkoplagers en cilindrische iglidur glijlagers vormen de perfecte oplossing. De stangkoplagers worden gebruikt op de spoorstangen. Omdat ze volledig bestaan uit hoogwaardige polymeren, zijn ze bestand tegen corrosie, modder en temperaturen vanaf -30°C. Op de traverse stuurarmen en in de kantelvergrendeling, zorgen de drooglopende glijlagers voor een vrijwel onderhoudsvrij continu bedrijf. In tegenstelling tot metalen oplossingen, zijn de componenten die worden gebruikt middels spuitgieten zeer licht en kosten-effectief.

"Het ontwerp van het kantelchassis met stuursysteem met dubbele dwarsarmen vormde één van onze grootste uitdagingen", herinnert Prager zich. Het was onder andere nodig om geschikte componenten te vinden - zoals stangkoplagers voor de spoorstangen en glijlagers voor de dwarsarmen die licht, onderhoudsarm en weersbestendig zijn. "
 
Manuel Prager, CEO van chike

Compact en wendbaar dankzij het kantelchassis

Manuel Prager, CEO van chike, vertelt ons hoe zijn broer Tobias Prager, een natuurkundige, het idee had een innovatief transportsysteem te ontwikkelen: "Toen mijn broer en schoonzus hun tweede kind kregen, gingen ze op zoek naar een transportfiets voor de stad - als alternatief voor de auto. Echter, de fietsen die op de markt waren, waren te lang of te log en onhandig voor ze. Daarom ontwikkelde hij chike. "Een elektrische transportfiets, die met een breedte van 73 cm compact genoeg is om door alle standaard deuren te passen en minder dan 2 meter lang is en net zo licht en manoeuvreerbaar als een gewone fiets. “
 
Het hart van chike is haar veergemonteerde chassis. Het maakt de fiets manoeuvreerbaar en de bestuurder kan in de bochten overhangen net als op een gewone fiets. Het is ook mogelijk het zwaartepunt te verhogen en het kinderstoeltje boven de wielen te monteren. Dit resulteert in een smallere spoorbreedte vergeleken met de klassieke bakfietsen met drie wielen. "Het ontwerp van dit kantelchassis met dubbele dwarsarmen was één van onze grootste uitdagingen", herinnert Prager zich. Het was onder andere nodig om geschikte componenten te vinden - zoals stangkoplagers voor de spoorstangen en glijlagers voor de dwarsarmen die licht, onderhoudsarm en weersbestendig waren.
Manuel Prager (chike) en Kai Schmitz (igus) Samen vonden ze de ideale stangkoplagers en glijlagers voor het kantelchassis: Manuel Prager, CEO van chike (rechts), en Kai Schmitz, technisch verkoopadviseur bij igus.

Slijtvast en onderhoudsarm: stangkoplagers en glijlagers van igus vormen de perfecte oplossing

chike heeft gevonden wat ze zochten bij igus. De igubal stangkoplagers worden gebruikt op spoorstangen die de stuurbewegingen overbrengen op de voorwielen. Het bijzondere kenmerk is dat ze niet van metaal, maar volledig van kunststof zijn gemaakt. "De lagers zijn corrosievrij onder vochtige of natte omgevingen, ongevoelig voor vuil, bestand tegen temperaturen vanaf -30°C en daarom perfect geschikt voor toepassing in een transportfiets of bakfiets", legt Kai Schmitz uit, technische verkoopadviseur bij igus. "Daarnaast hebben de lagers dempende eigenschappen, hetgeen de rijervaring verbetert. En tot slot en ook niet onbelangrijk, ze wegen slechts één vijfde van conventionele metalen lagerhuizen en zijn kosten-effectiever". “
 
Producten van igus worden ook gebruikte in het dwarsarmlager en in de kantelvergrendeling: cilindrische iglidur glijlagers. Hun speciale kenmerk is dat ze in tegenstelling tot metalen oplossingen geen smering nodig hebben. Dit komt doordat een vast smeermiddel is geïntegreerd in het materiaal. Tijdens gebruik zorgt micro-abrasie ervoor dat deeltjes van het smeermiddel vrijkomen een een zelfsmerend effect creëren op het as oppervlak. Het voordeel: een slijtarm en onderhoudsvrij droog bedrijf dat voordelig is voor de portemonnee van de eigenaar. "Onze cargo bikes vragen niet meer onderhoud dan gewone fietsen omdat de kanteltechniek vrijwel onderhoudsvrij is", bevestigt Prager.
chike cargo bike met iglidur glijlagers en igubal stangkoplagers Perfect geschikt voor transportfietsen: iglidur glijlagers en igubal stangkoplagers zijn weersbestendig, slijtvast en onderhoudsarm
iglidur glijlagers in de dwarsarm Cilindrische iglidur glijlagers worden gebruikt in het dwarsarmlager.
igubal stangkoplagers op de spoorstangen igubal stangkoplagers zijn gemonteerd op de spoorstangen. Zwarte rubberen bekledingen bieden extra bescherming.
iglidur staande lagerblokken in het slotmechanisme van een transportbox igus producten worden ook gebruikt in het slotmechanisme voor een transportbox: igubal staande lagerblokken.

Hier kunt u de gebruikte producten vinden



The termen "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" en "yes" zijn wettelijk beschermde handelsmerken van igus® GmbH/Keulen in de Bondsrepubliek Duitsland en, indien van toepassing, in sommige andere landen. Dit is een niet-uitputtende lijst van handelsmerken (bijv. lopende handelsmerkaanvragen of geregistreerde handelsmerken) van igus GmbH of gelieerde ondernemingen van igus in Duitsland, de Europese Unie, de VS en/of andere landen of rechtsgebieden.

igus® GmbH benadrukt dat het geen producten verkoopt van de bedrijven Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber en alle andere drive-fabrikanten die worden genoemd op deze website. De producten die worden aangeboden door igus® zijn die van igus® B.V.