Jungheinrich AG uit Hamburg is een fabrikant van industriële trucks, zoals vorkheftrucks en andere voertuigen voor interne materiaalstromen. De fabriek in Lüneburg is verantwoordelijk voor speciale heftrucks en kleine series en veel trucks worden hier vanaf nul ontwikkeld.
Dit gold ook voor een speciaal laaghefvoertuig voor een grote Scandinavische zuivelfabriek. Opvallend is dat er maar één vork en één schaatswiel is. Qua chassis is het een soort "omgekeerde" driewielige vorkheftruck. Het ontbreken van een tweede vork wordt gecompenseerd door een extra giekachtig lastopnamemiddel in de derde dimensie. Het doel van het voertuig: het verzamelt trolleys in de zuivelfabriek die in elkaar geschoven kunnen worden en transporteert ze naar de laadzone van een geautomatiseerd wassysteem. De bestuurder beweegt de vork tussen de rollen van de trolley. Wanneer hij de heffunctie activeert, klemt hij de trolleys tegen het bovenste, vaste lastopnamemiddel en zet ze zo vast.
Jungheinrich heeft al meerdere keren speciale vorkheftrucks van dit type gebouwd voor verschillende zuivelbedrijven. Voor het huidige project wilden de verantwoordelijken echter een extra functie. Omdat de wasinstallatie slechts plaats biedt aan tien wagens, mag de heftruck niet meer dan tien wagens tegelijk kunnen transporteren. Daarom is aan de voorkant van de spaninrichting een driehoekige plaat aangebracht om het aantal wagens dat meereist te beperken. Omdat er echter ook andere bestemmingen zijn waar meer dan tien wagens moeten worden vervoerd, zijn deze vleugels ontworpen om te kunnen zwenken. Concreet betekende dit dat de ontwerpers het gemotoriseerd omhoog en omlaag bewegen van de begrenzende driehoekige plaat mogelijk moesten maken.