Verander van taal :

Hase Bikes GmbH is een van de meest innovatieve fabrikanten van gespecialiseerde en revalidatiefietsen ter wereld. Bij de ontwikkeling van de fietsen maken de ingenieurs gebruik van het igus® modulaire systeem. Dit omvat glijlagers, glijschijven en gewrichtslagers van hoogwaardig kunststof met geïntegreerd smeermiddel.
Kan een gezin van drie personen één fiets gebruiken om naar de drankenmarkt te gaan en twee kratten mineraalwater naar huis te vervoeren - op twee wielen, in overeenstemming met alle verkeersregels en zonder gezondheidsrisico's?

De stabiele kickstand met twee poten voor de bakfiets van igubal®-stangeinde zorgt voor wendbaarheid in twee dimensies. (Bron: igus® GmbH)
Innovatieve speciale fietsen uit het Ruhrgebied
Wie daaraan twijfelt, moet het programma van Hase Bikes op internet of in de vakhandel maar eens bestuderen. De in 1994 door Marec Hase opgerichte fietsenfabrikant, die produceert op een stilgelegd mijnterrein in Waltrop, wordt beschouwd als een van de meest innovatieve fabrikanten van speciale en revalidatiefietsen ter wereld.
Een van de nieuwste innovaties is een bakfietsversie van de populaire Pino-tandem met een groot opvouwbaar "bagageruim" onder het liggende voorzadel. Er is ruimte voor twee waterkratten. Als er een kinderzitje op de bagagedrager van deze fiets wordt gemonteerd, staat niets een gezinsuitstapje naar de drankenmarkt meer in de weg.

Geavanceerde technologie in een lichtgewicht constructie: igus® glijlagers worden ook gebruikt in het differentieel van de Hase driewielers. (Bron: Hase Bikes)
Bipod standaard voor bakfiets op basis van Pino
Een fiets als deze moet natuurlijk ook een extreem stevige kickstand hebben - een uitdaging voor elke ontwerper. Dipl.-Ing. Christof Bödiger van Hase Bikes ontwikkelde voor de bakfietsversie van de Pino een tweepootstandaard die in opgevouwen toestand tegen de onderkant van de bagagedrager rust. Voor deze en vele andere oplossingen moet met verschillende eisen rekening worden gehouden: "Het mechanisme moet robuust zijn en soepel lopen. Het moet bestand zijn tegen regen en vuil en corrosievrij zijn. En het gewicht speelt natuurlijk een belangrijke rol."

De kettingspanner van de tandems wordt op de aluminium framebuis bewogen via een iglidur® flenslager. (Bron: igus® GmbH)
ontwerpen met het igus® modulaire systeem
Onder deze omstandigheden bewijzen twee igubal® gewrichtslagers van hoogwaardig kunststof hun waarde. Ze zorgen voor mobiliteit in twee assen in de kinematica van de stand. Deze gewrichtslagers zijn zelfstellend, onderhoudsvrij en hebben geen externe smering nodig omdat het smeermiddel in de kunststof is opgenomen.
Dit is slechts een van de vele voorbeelden waarbij de ontwerpers van Hase Bikes vertrouwen op de iglidur® glijlagerset van igus®. Christof Bödiger: "We hebben altijd goede ervaringen gehad met de igus® lagers - in zeer verschillende toepassingen. Ze bereiken een lange levensduur, zelfs bij blootstelling aan vuil, vocht en hoge mechanische belasting. In het grote programma is altijd wel een lager te vinden dat gemakkelijk in de omringende constructie kan worden geïntegreerd." En niet zonder ironie, voegt hij eraan toe: "Als er toch een fout is, zoals voortijdig falen, dan heeft de ontwerper die gemaakt."

igus® glijlagers worden gebruikt in de stuurstang van de Hase-fietsen. (Bron: igus® GmbH)
Veeleisende toepassingen in de aandrijflijn
In feite zijn er een hele reeks verschillende toepassingen voor igus® glijlagers in de wielen van Hase Bikes - bijvoorbeeld in het optionele asdifferentieel ontwikkeld door Marec Hase, dat de kracht van de fietser gelijkmatig verdeelt over beide achterwielen van de driewielers en voorkomt dat de wielen doordraaien op gladde oppervlakken. Dit verandert de eenwielaandrijving in een tweewielaandrijving. Het was een uitdagende technische taak om de krachtverdeling te realiseren in een kleine ruimte en met een zo laag mogelijk gewicht. Marec Hase loste dit op met een tandwieltrap met hoogwaardige schuine vertanding, die is geïntegreerd in een compacte behuizing.
De andere ontwerpelementen van het differentieel omvatten twee drukschijven evenals een glijlager en een kraaglager van iglidur® G. Hoewel dit "slechts" het basismateriaal is onder de talrijke iglidur® materialen, is het in dit geval volledig voldoende. Voor de leek is het misschien verrassend dat hier een materiaal met ingebouwd smeermiddel wordt gebruikt, omdat het differentieel gevuld is met olie. Waarom kunststof in plaats van metalen lagers gebruiken? Christof Bödiger: "We willen metaal-op-metaalcontact vermijden, omdat dit kan leiden tot slijtage en dus spanen in de tandwielkast. iglidur® G is ook zeer slijtvast in dergelijke toepassingen. We hebben het differentieel nu vier jaar in het programma en de igus® lagers hebben zich bewezen."

Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur
Webshop: 24/7
Chat-service: Maandag t/m vrijdag 8:00 - 17:00 uur