Verander van taal :

De slijtvaste en onderhoudsvrije iglidur J-glijlagers zijn in de fusees geperst.
Het zijn zware tijden voor 30.000 Trabants in Duitsland. Reserveonderdelen voor de DDR-cultusauto dreigen op te raken. Gelukkig is er Frank Hofmann - een Trabi-enthousiasteling uit Zwickau, die slijtvaste onderdelen laat reproduceren. Zijn laatste wapenfeit: een scharnierlagerbus voor de stuurinrichting, gemaakt van hoogwaardig kunststof van het Keulse bedrijf igus, dat veel robuuster is dan het origineel.
Een SUV met 400 pk, breed, hoog en dominant, met een gewicht van twee ton. Voor veel mensen is zo'n zwaargewicht een statussymbool. Maar niet voor Frank Hofmann. Het hart van de getrainde radio- en televisiemonteur uit Zwickau klopt voor een ander voertuig. Het is klein, bescheiden en slechts 26 pk sterk. We hebben het over de Trabi - gebouwd door VWB Automobilwerk Zwickau van 1958 tot 1990: het symbool van de Duitse hereniging.
Als kleine jongen werd Hofmann verliefd op de DDR-cultusauto, een Trabi 500 die van de buurman van zijn grootvader was. "Er was geen betere auto voor mij. De achterkant sprak me bijzonder aan," Hofmann is enthousiast. "Het was duidelijk: ooit zou ik er zelf een bezitten." Als jongvolwassene probeerde hij in 2000 een defecte Trabi te restaureren. "Wekenlang bestudeerde ik catalogi met reserveonderdelen. Het was vreselijk frustrerend omdat veel onderdelen gewoon niet meer verkrijgbaar waren, herinnert" Hofmann zich. Maar crises bieden ook kansen. "Opeens had ik het idee om mijn eigen bedrijf op te zetten, met een eigen webshop voor reserveonderdelen." Zo gezegd, zo gedaan. De shop - Trabantwelt.de - ging in 2006 online.
Hofmann vond wat hij zocht bij igus - een bedrijf in Keulen dat al tientallen jaren gespecialiseerd is in de ontwikkeling van hoogwaardige kunststoffen en standaard en speciale lagers produceert met behulp van spuitgieten en 3D-printers. "Veel fabrikanten bieden slechts een productie vanaf een paar honderdduizend stuks. Daarom was ik blij dat igus ook veel kleinere series economisch kan produceren," zegt Hofmann.
Gebruikers hoeven de lagers niet te smeren - ze maken een droge werking met de laagste wrijvingscoëfficiënt mogelijk. Vaste smeermiddelen, microscopisch kleine deeltjes, lossen automatisch op, smeren het lager en verminderen de wrijving. Toch raadt Hofmann klanten aan om de lagers te smeren. De reden hiervoor is dat smering de stuuras beschermt tegen corrosie.
Hofmann hoeft zich geen zorgen meer te maken over de beschikbaarheid van pivot lagerbussen. Als de voorraad bijna op is, bestelt de CEO de bussen opnieuw bij igus. Het spuitgietgereedschap is altijd beschikbaar. Ook de kopers zijn enthousiast over de producten. "We hebben tot nu toe alleen maar positieve feedback ontvangen," zegt Hofmann blij. En zo hoort het ook. "Werken aan de Trabi is een hobby, een passie die niet tot frustratie mag leiden. Het moet leuk zijn!"

Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur
Webshop: 24/7
Chat-service: Maandag t/m vrijdag 8:00 - 17:00 uur