Om de vereiste kwaliteit te garanderen, stelde igus® gratis lagersamples ter beschikking voor de ontwikkeling en constructie van een eerste handmodel. Het prototype voldeed al aan alle eisen, met de igus® producten in het centreer- en sensorsysteem van het testapparaat.
Lage wrijving en effectief
De bouten van de scharnierende gewrichten zijn gemonteerd in GFM-0810-05 kunststof glijlagers. Deze brengen de hoge radiale centreerkrachten betrouwbaar over met lage wrijving en zonder stick-slip en minimaliseren de wrijving in het armsysteem dankzij hun geïntegreerde drukkraag. Hierdoor werkt het hele centreersysteem zeer effectief. De vertegenwoordigers van de iglidur ® G productfamilie worden over het algemeen aanbevolen bij extreem hoge belastingen, bij lage tot gemiddelde glijsnelheden en wanneer het lager ongevoelig moet zijn voor vuil.
Zeer gevoelige individuele sensoren
Het sensorsysteem bestaat uit vele zeer gevoelige individuele sensoren die gelijkmatig over de omtrek zijn verdeeld. Ze zijn op een specifieke afstand van de buiswand geplaatst en werken volledig contactloos. Hun meetnauwkeurigheid ligt in het bereik van tienden van millimeters. Een centrale gesynchroniseerde afstelling maakt een nauwkeurige, uniforme en gelijktijdige positionering van de sensoren mogelijk tijdens de kalibratie van het systeem en bij het veranderen van de nominale breedte. Het geleidingssysteem en de spoorstaven vormen het middelpunt. Elke afzonderlijke sensor staat op zijn eigen miniatuurgeleidingssysteem van het type NK-02-27. In de extreem vlakke drylin® N-geleiding in verschillende breedtes lopen de geleidingswagens zonder vet of olie in een geanodiseerd aluminium C-profiel. De lichtgewicht constructie en de lage slijtage met een lage wrijvingscoëfficiënt zijn bijzonder indrukwekkend. Hoge snelheden en acceleraties zijn ook mogelijk. Verstelbare spoorstangen koppelen de schuifwagens aan de centrale verstelling. Ze bestaan uit igubal ® stangkoppen met rechtse of linkse draad, EBRM-05 en EBLM-05. igubal ® gaffelkoppeling GERMK-05 dient aan beide zijden als tegenlager. Het scharnier en de gaffelkoppeling zijn zo ingesteld dat ze bijzonder soepel lopen met een uiterst geringe speling. Dit betekent dat alle aanpassingen aan het sensorsysteem soepel en gevoelig kunnen worden uitgevoerd; de bewegingen zijn wrijvingsarm en slipvrij.