IV. Leverings- en acceptatieverplichtingen
1. Leveringstermijnen zijn geen vaste termijnen, tenzij deze uitdrukkelijk als zodanig zijn aangeduid en overeengekomen. De leveringstermijnen beginnen te lopen na ontvangst van alle documenten die nodig zijn voor de uitvoering van de bestelling, evenals de betaling van een eventueel overeengekomen aanbetaling en een eventuele overeengekomen levering van materialen door de klant. Indien de levering buiten de schuld van igus® onmogelijk is, wordt de leveringsdatum geacht te zijn nagekomen bij de kennisgeving van de verzendgereedheid.
2. Tenzij een vaste datum is overeengekomen, is igus® pas in verzuim na ontvangst van een schriftelijke aanmaning en het verstrijken van een respijttermijn van ten minste 48 uur. Indien na het verstrijken van de respijttermijn geen levering heeft plaatsgevonden om redenen waarvoor igus® verantwoordelijk is, dan heeft de klant het recht om schadevergoeding wegens verzuim te eisen of om zich uit de overeenkomst terug te trekken, indien de klant bij het instellen van de respijttermijn igus® schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de afwijzing van de contractuele prestatie. Behoudens in geval van grove nalatigheid of opzet van igus®, is iedere schadevergoeding wegens verzuim beperkt tot maximaal 5% van dat deel van de levering dat niet tijdig is geleverd.
3. In het geval van afroeporders zonder specifieke contractuele voorwaarden, batchgroottes en acceptatiedata, kan igus® uiterlijk drie maanden na de bevestiging van de order verzoeken om een bindende bepaling ter zake. Voldoet de klant niet binnen drie weken aan dit verzoek, dan heeft igus® het recht om een respijttermijn van twee weken in te stellen en na afloop van deze respijttermijn de overeenkomst te ontbinden of de levering te weigeren en schadevergoeding te eisen.
4. Indien de klant zijn acceptatieverplichtingen niet nakomt, dan zal igus®, onverminderd zijn andere rechten, niet beperkt worden door enige regelgeving met betrekking tot verkoop uit eigen beweging, maar veeleer het recht hebben om de geleverde goederen aan een derde te verkopen, nadat hij de klant vooraf van zijn voornemen op de hoogte heeft gesteld. Als igus® de leveringsgoederen terugneemt als een gebaar van goodwill, moeten ze in onberispelijke staat zijn, in hun originele verpakking en vrachtvrij geleverd binnen een overeengekomen tijdsbestek. igus® heeft het recht om gepaste kosten aan te rekenen voor de kosten die het maakt om de goederen terug te nemen.
5. Indien een overeenkomst door de klant wordt opgezegd om redenen waarvoor igus® niet verantwoordelijk is, is de klant verplicht om alle afgewerkte producten in de reeds bestelde of goedgekeurde hoeveelheden tegen de overeengekomen prijzen alsook alle onafgewerkte producten te aanvaarden tegen terugbetaling van de door igus® voor de productie ervan gemaakte kosten.