De kern van deze oplossing wordt gevormd door de tandriemassen uit de drylin® ZLW-serie, die rechts en links langs de langsliggers van het zwarte raamkozijn zijn gemonteerd. Met een vrije hoogte van slechts 31 millimeter zijn deze tandriemassen de perfecte keuze voor lichte verstel- en positioneringstaken, vooral wanneer de ruimte beperkt is.
De ramen worden aangedreven door een gelijkstroommotor van igus®. Met een flensafmeting van 42 millimeter is deze ook zeer ruimtebesparend, omdat er geen motorflens, koppeling of complexe externe vermogenselektronica nodig is. Hij is ook bestand tegen een breed temperatuurbereik tussen -10 °C en +60 °C. Wanneer de jachtpassagier op een schakelaar drukt, start de motor. De tandriemen bewegen nu aan beide zijden van het raamkozijn, met elkaar verbonden door een gesynchroniseerde as. En zo zijn de loopwagens gemonteerd op de profielgeleiders, waaraan de ruit op zijn beurt is bevestigd.
De loopwagens glijden op de aluminium rail via bussen van hoogwaardig kunststof met behulp van de behuizingslagers uitdeWJ200UM -serie. Dankzij microscopisch kleine vaste smeermiddelen is een hygiënische, wrijvingsarme en stille droge werking mogelijk zonder externe smeermiddelen. Dit minimaliseert de behoefte aan onderhoud.
Glaskeil gebruikt ook de dryve D5, een igus® motorbesturing die een snelle inbedrijfstelling mogelijk maakt. Ontwerpers hoeven alleen de spanningsbron, stuursignalen en de motor aan te sluiten op de eindtrap. Een signaal, geactiveerd door een aangesloten knop, start en stopt de motor. Een tweede signaal wordt gebruikt om de draairichting te veranderen. De snelheid van de eindtrap kan worden ingesteld via acht microschakelaars op de behuizing. Instellingen kunnen ook worden gedaan via smartphone, tablet of laptop. Glaskeil kan dan de rijmodus, posities, versnellingen, snelheid en pauzetijden van de lineaire as in slechts enkele minuten instellen via een intuïtieve browserinterface. De hoge nominale stroom van 10 A en 30 A piekstroom zorgt op verzoek ook voor krachtige en dynamische bewegingen.
Nog een voordeel: dankzij een uitgekiende combinatie van materialen en microchips werken de eindversterkers bij alle snelheden bijzonder stil en trillingsarm. "We hoeven ons geen zorgen te maken over storende geluiden, die bij veel inferieure eindversterkers wel kunnen voorkomen," benadrukt Mirco Eisenhauer. "Dit is een belangrijk punt voor onze klanten in het topsegment."