Een jacht heeft meestal nog een boot: een compacte lichte boot of jetski die passagiers van de ankerplaats naar land brengt en weer terug. Dit is waar een liftsysteem, platform of garage om de hoek komt kijken.
H+B technics GmbH & Co KG richt zich op deze markt. Elk jaar worden er ongeveer 1.000 liftsystemen met draagvermogens van 350 tot 2.500 kg ontworpen en gebouwd.
De eerste liftsystemen die H+B ongeveer twintig jaar geleden ontwikkelde en bouwde, zijn vandaag de dag nog steeds in gebruik. Dit spreekt zowel voor het ontwerp als voor de afzonderlijke componenten, inclusief de energievoorziening. Deze moeten veel kunnen. Ongeveer tweederde van de liftsystemen staat bijvoorbeeld permanent onder water en daarom moeten ze extreem corrosiebestendig zijn en dus gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal.
Installatieruimte is ook een belangrijk punt, aangezien de ruimte voor de zwenkaandrijving zeer beperkt is.
Verdere eisen aan de ketting: deze moet smeer-, onderhouds- en corrosievrij zijn en in het algemeen een lange levensduur hebben onder ongunstige omgevingsomstandigheden. Een smalle buigradius is hier ook belangrijk.
En nog een andere speciale oplossing van H+B wordt gebruikt voor grote jachten met garages. Hier werd een bovenloopkraan ontwikkeld en geproduceerd die de boot oppakt en met een lier in de parkeerpositie brengt. Om de loopkat van de kraan te kunnen bewegen, zijn lineaire profielgeleiders nodig die, net als de energieketting, zeewaterbestendig en onderhoudsvrij moeten zijn. Ze moeten ook niet gesmeerd hoeven te worden en een lange levensduur hebben onder de speciale bedrijfsomstandigheden. Bovendien zijn een laag losbreekmoment, zelfs na lange perioden van stilstand, en een laag gewicht vereist.