Reckmann Yacht Equipment GmbH is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van reefsystemen die het zeiloppervlak verkleinen bij zeer harde wind. Het bedrijf heeft naam gemaakt in het topsegment van de zeilsport met zijn handmatige, elektrische en hydraulische reefsystemen. Het bedrijf implementeert ook bijzonder krachtige systemen voor schepen tot 66 meter lang, die zeilen tot 90 meter lang kunnen reven.
Om ervoor te zorgen dat het reefsysteem in elke situatie werkt, staat het zorgvuldige ontwerp van de reefsystemen centraal. Dit is vooral duidelijk bij de bovenste wartel, die aan de bovenkant van een reefsysteem zit en het zeil vasthoudt. Als de zeiler het zeil oprolt, moet het binnenste deel van de topwartel synchroon bewegen - zo soepel mogelijk en zonder stick-slip-effecten. Dit stelt hoge eisen aan het lager en het hele ontwerp van het onderdeel. Bovendien vormen zout water en het tropische klimaat, die zeer hard zijn voor de onderdelen, bijzondere uitdagingen voor de ontwerper.
Het belangrijkste zijn echter de enorme mechanische belastingen die op de lagerpunten inwerken. Grote oceaanjachten en zeiltochten hebben voorzeilen met een oppervlakte van 1000 m2 of meer. Om dit oppervlak op te rollen, moeten aandrijfkoppels tot 5.500 Nm worden toegepast. De hoge krachten vereisen aandrijvingen die bestaan uit uiterst compacte hydraulische motoren met een werkdruk van 175 bar. En een actuele ontwikkeling die Reckmann stimuleert, stelt nog hogere eisen aan de aandrijvingen van de rolsystemen: in plaats van de gebruikelijke profielen waarin de zeilen worden bevestigd, worden koolstofstagen gebruikt die tot 65 ton worden voorbelast. Onder deze omstandigheden moeten de aandrijvingen en topwartels ervoor zorgen dat de zeilen te allen tijde probleemloos kunnen worden op- en afgerold.
De hoge eisen aan het draagvermogen en de beschikbaarheid van de aandrijfcomponenten betekenen dat Reckmann veel componenten zelf ontwikkelt en produceert - zelfs de kogellagers. De lagers draaien onder belasting en moeten zeer hoge axiale en radiale krachten opnemen. Oorspronkelijk werd er telkens één wentellager gebruikt om de axiale en radiale krachten op te vangen.