In het kader van het DFG Collaborative Research Centre 401 "Flow Influence and Flow-Structure Interaction on Aerofoils" worden metingen van het wervelstroomzog van aerofoils uitgevoerd aan het Institute of Aeronautics and Astronautics van de RWTH Aachen University. Een zogenaamde referentievleugel (halve spanwijdte 675 mm, massieve constructie, materiaal: X42Cr13) dient als meetobject. Dit halve vleugelmodel moest worden aangepast als onderdeel van het onderzoekswerk. Het doel was om met behulp van deze nieuwe toepassing het wervelstroomzog van een aerofoil te onderzoeken in het eigen watercirculatiekanaal en in het weerstandskanaal van de DST in Duisburg. Indien succesvol, zou het gebruik van dit systeem in de praktijk economische en veiligheidsvoordelen bieden voor de burgerluchtvaart. Een focus van het ontwerp was de ontwikkeling van een transmissie tandwielkast. Het lager van deze assemblage moest bijzonder geschikt zijn voor gebruik in het watercirculatiekanaal zonder tekenen van corrosie te vertonen. Er waren echter nog een aantal andere vereisten voor de lagers. Ze moesten zo klein mogelijk zijn om de stroming zo min mogelijk te beïnvloeden, langdurig onderhoudsvrij functioneren (geen corrosie, ongevoelig voor stof en vuil), zo weinig mogelijk speling en trillingen vertonen, slechts een matige hoeveelheid warmte genereren en kosteneffectief zijn.