Op het eerste gezicht lijkt de KS80 met slijtage-inzetstuk niet te verschillen van de standaard KS80 of vergelijkbare koppelingen. Hij bestaat uit een koppelkogel en een trekhaakpan, die in de hoogteverstelling worden gemonteerd. Zoals gebruikelijk wordt de sleepkogel van bovenaf op de kogelkop geplaatst. Hij is beveiligd tegen onbedoeld loskoppelen met behulp van een vasthoudinrichting en creëert een spelingvrije verbinding. De speciale eigenschap van deze koppeling wordt pas zichtbaar als je in de trekhaakmof kijkt. Hij bevat een slijtage-inzetstuk van hoogwaardige polymeren. Het materiaal voor deze insert is speciaal voor ROCKINGER ontwikkeld door igus® GmbH. Hierdoor is er geen extra smering van de koppeling nodig en wordt het onderhoud tot een minimum beperkt.
ROCKINGER had een kunststof nodig die bestand was tegen de ongunstige bedrijfsomstandigheden in het veld. "Hoge disselbelastingen, zwenkhoeken, extreme weersomstandigheden en vuil stonden in onze specificaties," herinnert Toni Milhahn, Product Manager en Sales Engineer bij ROCKINGER zich. Bij een rijsnelheid van 40 km/u oefende tweeënhalve tot drie ton disselbelasting druk uit op de koppeling en de slijtage. Daarom ontwikkelde igus® GmbH een materiaal dat duurzaam en resistent is.
De KS80 met slijtage-inzetstuk wordt bijvoorbeeld gebruikt in balenpersen, opraapwagens, mestverspreiders, kippers of gewasspuiten.