De Gekko maakt deel uit van het programma van Köppl GmbH in Saldenburg/Beieren, dat wereldwijd een goede reputatie geniet als vooraanstaand leverancier van enkelassige gemotoriseerde werktuigen voor bodembewerking en landschapsonderhoud. Köppl ontwikkelt en produceert verschillende werktuigdragers - altijd met een enkele as, altijd met een verbrandingsmotor, krachtige hydrostatische aandrijving en mechanische cardanas voor het aandrijven van de hulpstukken en werktuigen. Met dit duidelijke profiel heeft het bedrijf, dat nu in de vierde generatie door Karl Köppl wordt geleid, bereikt dat de werktuigen wereldwijd worden geëxporteerd en dat Köppl ook speciale werktuigen ontwikkelt voor de eisen van de landbouw, bijvoorbeeld in Afrika en India. De aantrekkingskracht van "Made in Germany" draagt bij aan de aanhoudende succesvolle ontwikkeling van het bedrijf, net als de innovatieve kracht, die niet in de laatste plaats wordt aangetoond door de Gekko.
Bij de ontwikkeling van dit gemotoriseerde apparaat voor de beurs lag de focus op het bereiken van een hoge maaiprestatie (met een maaibreedte tot 5 m), zelfs op zeer steil terrein. Dit wordt onder andere bereikt door een laag zwaartepunt met grote bodemvrijheid, een verbrede as en twee onafhankelijk werkende hydraulische wielaandrijvingen. Daarnaast hebben de ontwerpers een bijzondere innovatie gerealiseerd met de "Self-Balance" functie. Benjamin Roll, hoofd ontwerp bij Köppl GmbH: "De as van de Gekko kan 300 mm in de lengteas worden verplaatst." Hierdoor verandert de gewichtsverdeling tussen de as en de bevestiging.
In de praktijk wordt deze functie, "zelfbalancering" genoemd, gebruikt zodat de as dichter naar het werktuig toe of verder van de maaibalk af beweegt, afhankelijk van de helling en het bergop of bergaf rijden. Mensen doen overigens iets soortgelijks: als ze bergop of bergaf lopen, veranderen ze onbewust de lengte van hun pas om altijd stevig te staan en hun evenwicht te bewaren.
Bij het realiseren van dit idee werden de ontwerpers geconfronteerd met een uitdaging die voortkwam uit de gebruiksomstandigheden. "De mechanische belasting is erg hoog omdat er grote krachten op de as inwerken. Daarbij komt nog de zware vervuiling waaraan de onderdelen van de onderwagen worden blootgesteld, afhankelijk van het oppervlak," zegt de heer Roll. Een ander aspect: omdat de mobiele machines in de open lucht werken, waren gesmeerde lineaire assen uit den boze. Köppl gebruikt daarom componenten van het igus® modulaire ontwerpsysteem voor verschillende lageroplossingen, waaronder roterende. Typisch voor deze componenten is de combinatie van hoogwaardige polymeren met ingebouwd smeermiddel (voor het lager) en hard geanodiseerd aluminium (as). "We gebruiken verschillende igus® lagers en krijgen er altijd goed advies over," zegt Benjamin Roll. Deze taak wordt uitgevoerd door igus® verkoopadviseur Thomas Weber.