Waar beweging moet worden gegarandeerd, moet worden voldaan aan hoge eisen onder de ongunstige omstandigheden in de landbouw. Verbindingen in landbouwmachines hebben vaak smering nodig om een wrijvingsvrije werking te garanderen. Het nadeel: in conventionele toepassingen worden metalen bussen gebruikt, die goed gesmeerd moeten worden. Hiervoor zijn grote hoeveelheden vet nodig, die via smeerpunten aan het lager worden geleverd. Het is vaak niet mogelijk om de gesmeerde onderdelen goed af te dichten zodat er geen schadelijk vet ontsnapt. Dit is met name een probleem in de landbouw, omdat boeren milieuvervuiling door smeermiddelen koste wat het kost moeten voorkomen. "Daarom zochten we voor de SecatFlex SL naar een toepassing die weinig smeermiddelen nodig heeft," legt Andreas Erl uit, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de mestschoffel bij Holmer Maschinenbau. Vanuit hun bestaande contact met igus® werden Erl en zijn team al snel geattendeerd op het speciale glijlager iglidur ® SG03. "De SG03 slaat twee vliegen in één klap en is daarom zo geschikt voor Holmer," zegt Thomas Weber, die Holmer ondersteunt als technisch verkoopadviseur bij igus®. Want net als alle iglidur® glijlagers is de SG03 smeervrij, omdat er geen externe smering nodig is. Tegelijkertijd biedt het een viltafdichting, die de lagerpunten afdicht tegen vuil en stof. Dit is een groot voordeel, vooral in de landbouw. De verbindingen worden vaak blootgesteld aan extreme belastingen en moeten een hoge mate van betrouwbaarheid bieden. In laboratoriumtests heeft igus® een tot 50 keer langere levensduur bereikt voor het glijlager met viltafdichting in vergelijking met conventionele oplossingen. Bovendien maakte iglidur ® SG03 in de tests indruk met zijn slijtvastheid.
Het feit dat Holmer Maschinenbau opnieuw voor igus® componenten heeft gekozen voor de SecatFlex SL is te danken aan de langdurige samenwerking tussen de twee bedrijven. "We hebben eigenlijk altijd al igus® bussen gebruikt," zegt Andreas Erl. Inmiddels heeft de praktijktest aangetoond dat Holmer de juiste oplossing heeft gekozen. De eerste machine uit de voorserie is onderweg in Hongarije, waar een gebied van 1.000 hectare maïs wordt bemest.