Mijnheer Stratmann, waarom heeft u voor igus® gekozen ?
Eike Stratmann: Simpelweg omdat igus® met zijn loodschroeftechnologie voldeed aan al onze eisen op het gebied van validatie. Zoals reeds vermeld, was een van de belangrijkste eisen van onze klanten tijdens de ontwikkeling een verbeterde levensduur. We hebben 12 miljoen belastingscycli toegepast op de spindelassemblage van de HLU LE-X (E) en deze hield stand. Dat overtuigde ons. Bovendien voorzag igus® ons steeds van berekeningen en de relevante waarden.
Uiteindelijk viel de keuze op de dryspin® hoofdschroeftechnologie en het iglidur® J materiaal. Waarom?
Julian Liebsch: De oorspronkelijke eis was dat het materiaal bestand moest zijn tegen één miljoen cycli. Daarom kozen we aanvankelijk voor het materiaal iglidur® E7 voor de moer van de draadspil. Als zacht, trillingsdempend materiaal is het ideaal voor deze omstandigheden. De eerste tests daar toonden al aan dat we meer dan tien miljoen cycli kunnen draaien zonder slijtage. Naarmate het project vorderde, werd de geometrie van de schroefdraadmoer opnieuw aangepast door HAWE en werd er een buitendraad toegevoegd. Om de nodige sterkte te blijven garanderen, besloten we uiteindelijk om onze veelzijdige duurloper iglidur® J te gebruiken voor het materiaal van de schroefdraadmoer. De vereiste loopeigenschappen waren ook hier geen enkel probleem.
Eike Stratmann: " Deze ervaring was zeer waardevol voor ons. het vermijden van slijtage is ongelooflijk belangrijk in ons gesloten hydraulische circuit in de cilinders. slijtage in het systeem brengt het risico met zich mee dat de veiligheidsklep niet goed kan sluiten en, in het ergste geval, dat de verlengstang tijdens het rijden opengaat. Met iglidur® J kunnen we er nu zeker van zijn dat de extender crossbar altijd gesloten blijft.
Intelligente gegevensverwerking vindt al lang niet meer alleen zijn weg naar de industrie, maar ook naar achtbanen. Hoe profiteren pretparken hiervan?
Eike Stratmann: Het HLU LE-X (E) sluitsysteem is uitgerust met een zeer gedetailleerde gegevensverzameling. Statusgegevens worden opgeslagen in de elektronica en later met behulp van kunstmatige intelligentie geanalyseerd in de cloud. De algoritmen berekenen vervolgens een voorspelde vervangingsdatum lang voordat een storing daadwerkelijk dreigt. Eén waarde is bijvoorbeeld de dichtheid van de cilinder: een grenswaarde wordt al tijdens de productie naar de elektronica geschreven. Als een grenswaarde daadwerkelijk wordt overschreden, krijgt de gebruiker na het uploaden van de gegevens direct een melding op de computer. De statusgegevens worden gevisualiseerd in een overzichtelijk dashboard. Dit vermindert natuurlijk de werkdruk van het personeel ter plaatse, omdat een groot aantal tijdrovende inspecties niet meer nodig is. In pretparken is het precies hetzelfde. Momenteel is er een wekelijkse inspectie in de parken. Dit betekent dat de monteur één keer per week elk vergrendelingssysteem van een stoel moet controleren met een speciaal voorspanapparaat dat de spanning van de cilinder controleert. De cilinder werkt als hij niet meegeeft. Met de sensortechnologie in de LE-X kunnen we dit automatisch controleren, zodat een voorspanapparaat niet meer nodig is. De handmatige test met twee cilinders per stoel duurt ongeveer tien minuten. Met het grote aantal stoelen en de vele verschillende attracties in pretparken besparen de monteurs veel tijd.