Horse 2.0: de elektrische all-rounder LyteHorse is bestand tegen woestijn, bos en water17-2-2022

Smeermiddelvrije igus tribo-polymeer glijlagers waarborgen een onderhoudsvrije werking, zelfs onder meest moeilijke omstandigheden

Het Canadese bedrijf LyteHorse Labs laat zien dat elektrische voertuigen niet slecht presteren. Het bedrijf heeft een nieuwe type voertuig voor alle terreinen ontwikkeld, dat geschikt is voor een breed scala aan toepassingen. Aan boord bevinden zich smeermiddelvrije igus lagers die het voertuig onderhoudsvrij en corrosievrij maken, zelfs in de meest onherbergzame omgevingen.

Brad Bonk was altijd al goed in het ontwerpen van unieke motorfietsen en hot rods. Met zijn creatieve talenten ontwierp hij uiteindelijk een stand-up elektrisch voertuig voor golfbanen. Maar hij en zijn broer Allen realiseerden zich al snel dat het kleine elektrische voertuig veel meer potentieel had. "Nadat we het naar de golfbaan hadden gebracht, besloten Brad en ik het nieuwe voertuig aan mijn SUV te koppelen om te zien of het de auto kon trekken," herinnert Allen Bronk zich. "En ja, die gekke kleine scooter kon gewoon een 2,2 ton zware SUV over het parkeerterrein trekken." Omdat het voertuig dankzij de vier onafhankelijke naafmotoren een vierwielaandrijving heeft voor maximale kracht en tractie, is het een ideale metgezel in een breed scala aan toepassingen. Dankzij igus polymeren is het voertuig licht, corrosievrij en vraagt het bijzonder weinig onderhoud.

Elektrisch vermogen met moderne tribotechnologie
De LyteHorse kan 350 kilogram transporteren op geplaveide ondergrond en trappen in de stad. maar het kan ook in het terrein worden gebruikt. Bijvoorbeeld door de politie, voor reddingsoperaties in ruig terrein, ondergronds in mijnen, in magazijnen of bij bosbouw. "In het verleden werden hiervoor vaak paarden gebruikt. Maar die zijn duur om te trainen en te houden en relatief langzaam," zegt Allen Bronk. Als een "Paard 2.0", kan de LyteHorse vrijwel overal komen en tot wel 160 kilometer afleggen, puur op elektrisch vermogen en helemaal stil. Het is ook waterbestendig tot een hoogte van 60 centimeter. Om te waarborgen dat het probleemloos kan worden ingezet in deze zeer uiteenlopende omstandigheden, waren de levensduur en het onderhoudsvrij zijn van de geïnstalleerde componenten van bijzonder belang voor de ontwerpers. Na uitgebreid testen met stalen en nylon bussen, deed LyteHorse Labs een beroep op de smeermiddelvrije en onderhoudsvrije polymeer lagertechniek van igus en gebruikte dit in de ophanging en besturing. "We konden onze vereisten niet realiseren met conventionele lagers omdat ze gevoelig zijn voor vuil, zout water en extreme temperaturen," legt Allen Bronk uit. "Uiteindelijk overtuigden de flenslagers gemaakt van iglidur J ons qua prestaties, levensduur, betrouwbaarheid en kosten. Zonder het advies van igus zouden we zeker niet zijn waar we vandaag al zijn met het product." En dus zijn de Canadezen optimistisch over de toekomst en breiden ze momenteel uit naar de Amerikaanse markt, met hun grootste focus op overheidscontracten en het opbouwen van een distributienetwerk.

U kunt de LyteHorse videoclip hier bekijken: