Duurzaamheid met één druk op de knop met de kabelrups Drop Water drankautomaten10-2-2022

Het nieuwe miniatuurvulsysteem uit Californië maakt gebruik van motion plastics van igus om het transport en het gebruik van plastic flessen te verminderen

De 'Drop Station' is een nieuwe duurzame drankenverkoopautomaat dat met een druk op de knop composteerbare containers vult met de gewenste drank. Het water voor de verkoopautomaat hoeft niet te worden getransporteerd, omdat de automaat ter plekke op een waterbron kan worden aangesloten. Een lineaire robot met drylin lineaire geleidingen mengt de dranken en geeft ze uit. Geconfectioneerde kabelrupsen zorgen ervoor dat de chainflex energie- en datakabels beschermd zijn.

Je vindt ze op luchthavens, supermarkten en treinstations: drankautomaten van Drop Water, gevestigd in Californië. Met behulp van een touchscreen kunnen klanten een drankje selecteren uit de 'Drop Station' verkoopautomaat. Vervolgens krijgen ze een individueel gevulde composteerbare container, gevuld met leidingwater dat ter plekke is gefilterd en dat al naar gelang de wens van de klant cafeïne kan bevatten, een smaakje kan hebben of kan worden verwarmd of gekoeld tot een bepaalde temperatuur. Met de nieuwe verkoopautomaat kan Drop Water het proces van flessen vullen decentraliseren omdat de self-service kiosk functioneert als een miniatuur vulsysteem. De aanpak van het bedrijf is veel milieuvriendelijker dan die van de conventionele aanbieders van gebotteld water. Het elimineert de noodzaak voor het transport van de gevulde flessen. "De Drop Container vormt een groot deel van wat onze kiosken uniek maken. Elk 'Drop Station'' beschikt over een voorraad van lege, composteerbare containers welke bijgevuld kan worden indien nodig. De klant kan ook hun eigen flessen gebruiken", alsus Scott Edwards, CEO van Drop Water. Het hart van de verkoopautomaat wordt gevormd door een lineaire robot welke de dranken maakt en uitgeeft. Deze wordt ook voorzien van energie en data. Hoewel een kabelrups werd gebruikt, traden er toch kabelstoringen op in de prototypes. Men kwam er achter dat de kabels langzaam roteerden bij elke cyclus, zodat ze gewokkeld (kurkentrekkereffect) raakten na 1.000 cycli. Een tweede probleem was confectionering. Om te voorkomen dat men continu elk afzonderlijk component moet kopen, snijden, modificeren en assembleren had het bedrijf een werkende, aansluitklare oplossing nodig.

Op zoek naar een beter systeem
Dankzij de juiste inwendige verdeling en een volledig geconfectioneerd igus kabelrups-systeem, werkt de verkoopautomaat nu perfect. Dit bespaart het bedrijf enorm veel installatietijd en kosten. Drop Water vertrouwde ook op igus voor de lineaire robot en de uitvoereenheid. Het mechanische systeem bestaat uit onderhoudsvrije drylin W en drylin N rails en sleden. "We zijn er trots op dat we kunnen werken met een vooruitziende, sociaal verantwoordelijke onderneming zoals Drop Water, en we wensen hen vele jaren van succes omdat we bijdragen aan alle bewegingen die onze planeet schoon houden en vrij van verontreinigingen voor de komende generaties", zegt Rick Abbate, Vice President van igus Inc. USA. Het project overtuigde de juryleden van de zevende vector awards. De prijs wordt om het jaar toegekend en onderscheid creatieve kabelrups-toepassingen van over de hele wereld. Drop Water ontving de groene vector award, welke voor het eerst werd toegekend aan twee duurzame projecten.

Meer informatie over Drop Water: