Nieuwe kunststof kegeltandwielen van igus voor de smeermiddelvrije overbrenging 'om de hoek'18-11-2021

Kegeltandwielen gemaakt van high-performance kunststoffen als een kosteneffectief en onderhoudsvrij alternatief voor metalen oplossingen

Kegeltandwielen zijn geschikt als aandrijfelementen om in staat te zijn krachten over te dragen onder een hoek van 90 graden. Vooral voor eenvoudige taken, heeft igus nu kegeltandwielen ontwikkeld die zijn gemaakt van twee abrasiebestendige, hoogwaardige kunststoffen met lange levensduur. Ze zijn niet alleen lichtgewicht en kosteneffectief, maar ook volledig vrij van externe smering. Dit reduceert de tijd en kosten van onderhoud.

Tandwielen worden gebruikt als aandrijfelementen: in uurwerken, e-bike aandrijvingen alsmede actuatoren en vergrendelsystemen. Echter, wanneer krachten om een hoek moeten worden overgedragen, zijn kegeltandwielen de juiste keuze. Ze kunnen formaataanpassingen uitvoeren in de levensmiddelenindustrie, via een hoek van 90 graden bijvoorbeeld verpakkingen uitwerpen in de logistiek en maken assemblagelijnen in de afdelingen voor grondstoftoevoer en automotive industrieën flexibel en snel aanpasbaar. igus heeft kegeltandwielen ontwikkeld gemaakt van twee hoogwaardige kunststoffen, speciaal voor het gebruik bij lage en gemiddelde belastingen. "Met iguform S270 en igutek P360 beschikken we over twee materialen in ons assortiment die zichzelf al hebben bewezen op het gebied van tandwielen en welke ook ideaal zijn voor het gebruik in kegeltandwielen," zegt Steffen Schack, hoofd van de business unit iglidur tandwielen bij igus GmbH. iguform S270 wordt gekenmerkt door een lage wrijvingscoëfficiënt alsmede een lage vochtabsorptie. Kegeltandwielen gemaakt van igutek P360 zijn zeer slijtvast en robuust, hetgeen de aandrijfelementen ongevoelig maakt voor stoten. De kegeltandwielen gemaakt van de tribologisch geoptimaliseerde kunststoffen zijn populair bij gebruikers omdat ze kosteneffectief zijn, lichtgewicht en omdat ze in tegenstelling tot metalen kegeltandwielen geen externe smering nodig hebben. Dit reduceert onderhoudsintervallen op machines en systemen en verhoogt de hygiëne en reinheid.

Individuele speciale series gemaakt middels spuitgieten
"Met behulp van simulatiegereedschappen en data uit ons eigen 3800 vierkante meter grote testlaboratorium kunnen we onze klanten individueel advies geven en ondersteuning bieden bij het kiezen van het juiste materiaal en tandwielgeometrie, van prototype tot serieproductie," legt Steffen Schack uit. Alle kegeltandwielen zijn leverbaar in zes verschillende overbrengingsverhoudingen, plus zeven modules voor vermogensoverdracht. Wanneer de standaard maten niet passen, kan igus zelf onderdelen produceren met meer dan 800 spuitgietmachines en eigen matrijsmakerij. "We kunnen binnen enkele weken kosteneffectief klantspecifieke speciale componenten produceren met behulp van ons nieuwe master matrijssysteem op het gebied van tandwielen," legt Steffen Schack uit.