Snel en smeermiddelvrij: nieuwe xiros film geleiderol voor labellingtechnologie29-10-2020

Zwarte geleiderol met soepel lopende polymeer kogellagers bespaart tot wel 48% qua gewicht en 42% qua massatraagheid

Ze leiden films of labels om: geleiderollen met kogellagers. Tot nu toe vooral gebruikt in helder geanodiseerd aluminium, biedt de nieuwe zwarte geleiderol van igus nu een echte sensatie op het gebied van verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem overtuigt niet alleen visueel, maar ook technisch. Het bestaat uit zwart geanodiseerde aluminium buizen en onderhoudsvrije, soepel lopende xiros polymeer kogellagers.

xiros polymeer kogellagers zijn smeermiddel- en onderhoudsvrij, hygiënisch en kennen een zeer laag losbreekmoment. Vanwege deze specificaties worden ze voornamelijk gebruikt in de verpakkings- en levensmiddelentechnologie. Als volledig geassembleerde systemen, met een buis gemaakt van aluminium, carbon of PVC, bewijzen de kogellagers hun waarde als geleiderollen voor het afbuigen van films en labels of voor het transporteren van goederen. Door gebruik te maken van slijtvaste hoogwaardige polymeren en dunwandige buizen, bieden ze een gewichtsbesparing van tot wel 48% vergeleken met metalen oplossingen. Hun massatraagheid is 42% lager en dus is de energie die nodig is voor hun acceleratie aanzienlijk lager en bereiken de rollen de transportsnelheid sneller. Het igus programma is nu uitgebreid met een nieuwe zwarte aluminium rol. "Het idee voor het zwarte ontwerp was afkomstig van een vraag van een klant. De technische specificaties van onze klassieke aluminium rollen waren al zeer overtuigend, maar er waren zwarte zichtbare delen gewenst voor één labelling serie", legt Marcus Semsroth uit, hoofd van de xiros polymeer kogellagerafdeling bij igus GmbH. De oplossing: zwart geanodiseerd aluminium voor de rol en zwarte xirodur S180 kogellagers met vaste flens, gemaakt van polymeer. "Dit resulteerde al snel in een product dat voldeed aan de vereisten van de klant qua technologie, prijs en uiterlijk", zegt Semsroth. Daarnaast biedt de nieuwe zwarte rol ook andere toepassingsgebieden. Hierdoor kan de roller gemakkelijk samenwerken met camerasystemen omdat het geen licht reflecteert.

Geleideroller op maat geconfigureerd in twee stappen
igus heeft de geleiderolexpert ontwikkeld voor het snel selecteren van een geschikte geleiderol. In de online tool, hoeft de gebruiker slechts de buiten- en binnendiameter aan te geven, alsmede de lengte van de rol, de belasting, de belastingssituatie en de omgevingstemperatuur. Door het invoeren van de uitgeoefende kracht en de mate van omwikkeling, berekent de online expert de resulterende kracht op de rol en adviseert de juiste materialen voor de buis. In de tweede stap, kan de gebruiker de geleiderol selecteren op basis van de afbuiging, gewicht en prijsgegevens, de CAD-gegevens van de configuratie downloaden en de rol direct online bestellen.