Zeer stille, modulaire cleanroom-oplossingen van igus voor de allerkleinste installatieruimtes4-7-2019

's Werelds eerste e-skin "soft" en e-skin "flat" garanderen een deeltjesvrije kabelgeleiding in compacte en platte installatieruimtes

Voor het betrouwbaar en abrasievrij geleiden van kabels in cleanrooms, heeft igus de e-skin in het assortiment. De kabelrups voor cleanroom-toepassingen is nu uitgerust in een zachter materiaal, speciaal voor compacte installatieruimtes. De veilige en deeltjesvrije geleiding van kabels kan nu worden gerealiseerd met een kleinere vrije hoogte dankzij de nieuwe e-skin "soft". Voor zeer krappe installatieruimtes heeft igus nu ook de e-skin "flat" ontwikkeld. Het nieuwe compacte energietoevoersysteem, heeft een design met compartimenten en kan gemakkelijk gevuld en onderhouden worden. Beide kabelrupsen overtuigden in de geluidstest met hun zeer stille werking.

Bij de productie van microchips, OLED's, LCD's, implantaten, halfgeleiders of in de farmaceutische industrie, gelden zeer hoge eisen ten aanzien van een zuivere productie-omgeving. Omdat elk type verontreiniging een direct effect heeft op het product en kan leiden tot ernstige schade voor de fabrikant. Daarom zijn de voorwaarden ten aanzien van de gebruikte machine-elementen evenals voor de gebruikte energietoevoersystemen bijzonder hoog. Het antwoord van igus hierop, vier jaar geleden was de e-skin, een gesloten ribbelslang die geopend kan worden. Deze heeft de Fraunhofer ISO klasse 1 certificering ontvangen en heeft de 2e prijs gewonnen tijdens de Fraunhofer clean technology awards "Clean! 2018". De redenen voor deze goedkeuring waren: de e-skin is gemaakt van tribologisch geoptimaliseerd, slijtvast kunststof, kent een modulaire opbouw en kan snel worden gevuld. Om de e-skin geschikt te maken voor gebruik in compacte ruimtes, is deze nu gemaakt van een nieuw, zachter materiaal. De nieuwe e-skin soft kan ook worden gebruikt in kleine installatieruimtes op korte vrijdragende lengtes. Voor zeer platte installatieruimtes, biedt igus een nieuwe oplossing met een design voorzien van compartimenten: de e-skin flat. Beide kabelrupsen overtuigden in de geluidstest tijdens functioneren. De e-skin "soft" liet een waarde zien van 32,4 dBA en de e-skin "flat" een waarde van 29 dBA. Dit betekent dat de nieuwe energietoevoersystemen voor cleanrooms aanzienlijk stiller zijn dan alternatieve oplossingen op de markt.

e-skin soft: modulair en kan snel gevuld worden
De nieuwe e-skin "soft" is volledig gebaseerd op het modulaire principe van de reeds beproefde e-skin. De deelbare boven- en onderschalen van het energietoevoersysteem kunnen dankzij een "rits-systeem" eenvoudig tot een volledig gesloten slang geassembleerd worden, welke uitermate stof- en waterbestendig is. Dit garandeert zowel cleanroom-compatibiliteit als het snel vullen en servicen van de kabels.

Veilige energietoevoer in krappe installatieruimten in cleanrooms
igus heeft nu de e-skin flat ontworpen, speciaal voor zeer krappe installatieruimtes, bijvoorbeeld voor de productie van halfgeleiders. Het nieuwe energietoevoersysteem bestaat uit een profiel met drie kabel-compartimenten, welke uit high-performance kunststoffen zijn geëxtrudeerd. Daarom is het systeem zeer compact en maakt het een zeer kleine buigradius mogelijk met een geringe spelingsruimte. De profielen kunnen tot bredere systemen worden gecombineerd. In tegenstelling tot alternatieve oplossingen zijn de kabels in de e-skin niet in krimpfolie gewikkeld maar worden ze in de compartimenten geplaatst. Wanneer onderhoud nodig is, kunnen de kabels er gewoon worden uitgetrokken zonder dat een nieuw energietoevoersysteem gemonteerd hoeft te worden. De gebruiker reduceert kosten en verbetert technisch. In een tweede uitbreidingsfase, kunnen de individuele compartimenten vanaf de buitenzijde worden geopend, dankzij een ritssysteem, zodat het onderhoud nog sneller kan worden uitgevoerd. Een ander voordeel, met de nieuwe energietoevoersystemen, e-skin "flat" en e-skin "soft", biedt igus twee kosteneffectieve oplossingen die direct uit voorraad leverbaar zijn.

Direct aansluitklaar systeem met gegarandeerde levensduur
Op verzoek kan de klant de nieuwe kabelrupsen voor de cleanroom direct als aansluitklaar compleet systeem met chainflex kabels ontvangen. De gebruiker kan kiezen uit meer dan 918 uiterst flexibele kabels met IPA klasse 1, die specifiek zijn ontwikkeld voor gebruik in kabelrupsen. Alle kabels werden in het eigen laboratorium met een oppervlakte van 3.800 vierkante meter getest onder realistische omstandigheden. Hierdoor is igus de enige leverancier ter wereld die 36-maanden garantie geeft op het volledige kabelassortiment.