Stuurstroomkabels voor kabelrupsen


Mensen denken dat stuurstroomkabels saai zijn, maar ze houden wereldwijd de industrie draaiend. De stuurkabel is de typische kabel en heeft meestal één groen/gele ader voor aarde en veel zwarte aders voor de signalen. Het speciale aantal aders is terug te voeren op de typische strengstructuur uit het verleden. Aders waren verdeeld in lagen, en dus werd een bepaald aantal aders gespecificeerd. Tegenwoordig zijn er robuustere manier van strengen maken. Omdat de kabel signalen van het gebruikelijke wisselstroomnetwerk verwerkt, is deze normaal gesproken ontworpen in de spanningsklasse 300V/500V. Een afgeschermde variant van deze kabel is ook beschikbaar als EMC-omstandigheden daarom vragen.
Koop stuurstroomkabels

Wij vertrouwen op aders gewikkeld in bundels.

Onzee stuurstroomkabels, beginnend met 12 aders, hebben een speciaal mechanisch ontwerp voor een lange levensduur in bedrijf. We installeren zogenaamde aders gewikkeld in bundels met korte steeklengtes.  

Maar wat zijn aders die in bundels zijn gewikkeld precies? 

Het aantal bundels waarin de aders worden gewikkeld hangt af van het aantal aders. Deze bundels worden op hun beurt weer in strengen verwerkt. Deze methode is noodzakelijk voor het absorberen van de duw/trekkrachten welke optreden bij beweging. Deze krachten ontstaan wanneer de kabel rond een bocht (radius) beweegt. De aders worden gecomprimeerd in de binnenradius en uitgerekt in de buitenradius. We hebben het aders-gewikkeld-in-bundels ontwerp ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze krachten de kernen niet te veel belasten, omdat een kern dus voortdurend van positie in de kabel verandert en de krachten uitbalanceert. Het is bijzonder belangrijk om het zogenaamde kurkentrekkereffect te voorkomen, hetgeen vaak optreedt bij lange rijwegen. 


Zeven redenen voor onze chainflex kabel

In de loop van de kabelontwikkelingen over de afgelopen decennia zijn er zeven principes geëvolueerd welke een kabel van een hoge kwaliteit en met een lange levensduur in een kabelrups garanderen. Bij igus noemen we deze bevindingen de "zeven redenen". 
Zeven redenen

Hier heeft u de mogelijkheid om de CF6 stuurstroomkabel te ervaren als een virtueel, driedimensionaal model


Toepassingsvoorbeeld: chainflex stuurstroomkabel met aders gewikkeld in bundels

Kabels in een vorkheftruck - een speciale uitdaging

Een heel exotische toepassing is voor ons het op en neer rollen op kunststof rollen op een heftruckmast. Er wordt spanning op de kabel gehouden zodat deze niet van de rol springt wanneer het voertuig gaat bewegen. Afbuiging met deze rollen resulteert ook in een enorme belasting van de strengen. Een klant die door de jaren heen zeer nauwgezette testen uitvoerde ontdekte jaren geleden dat dit tot problemen kan leiden. We mochten deel nemen aan de tests van de klant met onze producten, en we toonden aan dat onze oplossing met "aders-gewikkeld-in-bundels" de krachten op de aders verlichtte. Jaren later zijn kurkentrekkers en gebroken draden in de kabel in deze toepassing al lang vergeten. Het aangaan van uitdagingen die uw kabel momenteel niet aankan, kan een eerste stap zijn om samen met ons tot een oplossing te komen.


De juiste nog niet gevonden?


Kent u onze online tools al?

Zoek en kies eenvoudig een geschikt type, bereken de levensduur en bestel deze online
 
Productwijzer

Productwijzer

Snel naar precies de juiste kabel
 Levensduurcalculator

Levensduurcalculator

Bereken de levensduur van elke chainflex kabel
Kopercorrectie-calculator

Kopercorrectie-calculator

Bereken de huidige kopertoeslag
chainflex configuratoren

Configurator voor speciale kabels

Configureer uw individuele kabel in slechts drie minuten

kabelrups

Bent u nog op zoek naar een kabelrups voor uw kabel?

readychain

... of alles al geconfectioneerd?