Robin Wallner rijdt al sinds 2014 voor het ibis Enduro Racing Team. In 2019 kwam werd hij elfde op de wereldranglijst van de Enduro World Series. In 2018 beleefde hij zijn beste jaar ooit: hij behaalde drie top 10-plaatsen in de EWS en bezette op een gegeven moment de tweede plaats op de wereldranglijst voordat een gebroken hand een einde maakte aan zijn seizoen.
Als ervaren rijder is Wallner bijzonder op zijn fiets afgestemd. Toen ibis begon met de omschakeling naar igus-componenten, was hij aanvankelijk sceptisch. "Ik had wat zorgen dat kunststof niet bestand zou zijn tegen de krachten die we op onze fietsen uitoefenen", herinnert Wallner zich. "Ik wist niet zeker hoe het kunststof de mishandeling door vuil, water en andere rommel op het fietspad zou doorstaan."
Maar sinds hij is overgestapt op iglidur-bussen, heeft zijn Ripmo V2 bewezen extreem robuust te zijn in moeilijk bergachtig terrein. "In meer dan twee jaar rijden heeft ons Enduro-team geen bussen gebroken", zegt Wallner. "Ze hebben het absoluut beter volgehouden dan ik aanvankelijk dacht. Ze zijn ook lichter en veel gemakkelijker te onderhouden dan de bussen die ik eerder gebruikte."
Wallner is een van 's werelds beste fietsers, op wie de ontwikkeling eigenlijk is gericht. "Alle mountainbiketechnologie is ontwikkeld voor gebruik in de racerij, met snelheid in het achterhoofd", zegt Matt Floyd, igus salesmanager voor de westelijke regio van de VS. "De meeste technologie wordt echter gebruikt door recreatiefietsers." En zij zullen ook blij zijn als in de fiets lichtere lagers worden gebruikt die een lange levensduur hebben en niet hoeven te worden onderhouden.