Compact voor kleine installatieruimtes: igus presenteert nieuwe lineaire miniatuurgeleiders26-1-2024

Smeermiddelvrij drylin W serie uitgebreid met installatiegrootte 06

Laboratoriumapparatuur, espressomachines, tiny houses: overal waar installatieruimte schaars is en onderdelen moeilijk bereikbaar, zoeken ontwerpers naar ruimtebesparende en onderhoudsvrije lineaire geleiders voor afstel- en positioneringstaken. igus voegt daarom nieuwe miniatuur lineair geleiders in installatiegrootte 06 toe aan de drylin W-serie. Ze zijn niet alleen compact maar ook smeermiddelvrij.

De nieuwe miniatuur lineaire geleider van de drylin W serie bestaat uit een modulair systeem, inclusief kant-en-klare systemen of afzonderlijke componenten. Nieuw zijn de drylin WW-06-20-T415-AL miniatuur lineaire loopwagens met een corrosievrije behuizing van geanodiseerd aluminium. Ze passen op een dubbele as-rail, ook gemaakt van geanodiseerd aluminium. "Samen vereisen de wagens en rails een installatiehoogte van slechts 20 millimeter en een breedte van slechts 32 millimeter", zegt Michael Hornung, productmanager drylin lineaire- en aandrijftechniek bij igus. Vergeleken met de meest compacte oplossing van igus tot nu toe besparen ontwerpers dus 28% in breedte, 12% in hoogte en 70% in gewicht. "De lineaire geleiding past in bijna elke nis - horizontaal, verticaal of boven het hoofd. Het is ideaal voor verstelmechanismen in de meest krappe installatieruimte, waaronder pipetteersystemen of meubels voor caravans." Alle onderdelen in installatiegrootte 06 zijn verkrijgbaar in zilver en in zwart. "De zwarte look, waar vaak vraag naar is, reflecteert geen licht en kan onopvallend worden geïntegreerd in elke ontwerp.".

Ook nieuw: een mini lineaire actuator met elektromotor.
Een ander nieuw product is de SLW-06-20 elektrische lineaire actuator. Het bevat een draadspindel in het midden van de nieuwe drylin W miniatuur geleiding WS-06-20. "Ook hier zijn we erin geslaagd om installatieruimte te besparen door ontwerpgerelateerde aanpassingen te doen. Het systeem heeft ook een installatiehoogte van 20 millimeter en een breedte van 32 millimeter", zegt Hornung. "De oplossing is onder andere geschikt voor automatische insteltaken in kleine installatieruimtes, zoals in medische en laboratoriumtechnologie of huishoudelijke apparaten - bijv. het positioneren van het portafilter in een espressomachine." Dergelijke toepassingen profiteren ook van dryspin draadspindeltechnologie. De tandflanken van de draadspindel bijvoorbeeld zijn niet hoekig, maar afgerond. Dit vermindert het contactoppervlak tussen de spindelmoer en de draadspindel en resulteert in minder trillingen, wat waarneembaar kan zijn als rammelen of piepen. Dankzij de afgeronde tandflanken loopt de schroefdraad soepel en bijna geruisloos. De mini lineaire actuator kan handmatig of elektrisch worden versteld en is verkrijgbaar in zilver en zwart, net als de drylin W miniatuur geleiding.

Glijdend in plaats van rollend: dankzij de afwezigheid van smering werken de miniatuur lineaire geleider jarenlang zonder onderhoud
De nieuwe miniatuur lineaire geleider in installatiegrootte 06 volgt het igus principe "glijden in plaats van rollen". De sledes glijden over de rails via foliën van hoogwaardig kunststof - zonder smeerolie of vet. Dit komt door de microscopische vaste smeermiddelen in de kunststof die na verloop van tijd vrijkomen en een droge werking met een lage wrijving mogelijk maken. "In veel systemen wordt vet een vuilmagneet. Hierdoor ontstaat al snel een smeerfilm die de soepele werking van de lineaire geleider kan beïnvloeden en veel reiniging vereist," zegt Hornung. "Bovendien is een hoge reinigingsgraad niet ideaal, vooral bij toepassingen met kleine installatieruimte omdat de onderdelen meestal moeilijk bereikbaar zijn", voegt hij eraan toe. "Dankzij de afwezigheid van smering werken onze miniatuur lineaire geleider jarenlang zonder onderhoud."