Zwembad op aanvraag1-11-2023

Conmag Engineering transformeert het terras in een zwembad met behulp van corrosievrije igus lineaire technologie en bespaart € 30.000

Met één druk op de knop verandert u een luxe zwembad in een inloopterras. De sleutel is een bewegende zwembadbodem van Conmag Engineering. Maar welke lineaire techniek werkt betrouwbaar en met weinig onderhoud onder water? De engineers vonden het antwoord bij igus en bespaarden € 30.000 per zwembad.

Zittend op het terras bij 38°C in de zomer, dromend van een zwembad. Veel mensen wier tuin te klein is voor een zwembad kennen het gevoel. De oplossing van het in Oostenrijk gevestigde Conmag Engineering GmbH is een zwembad dat tegelijkertijd een terras is. De sleutel is de bewegende zwembadvloer. In zijn hoogste positie is hij sterk genoeg om overheen te lopen. Maar als de eigenaren het zat zijn om in hun ligstoelen te zitten en toe zijn aan een duik in het koele water, kunnen ze er met één druk op de knop een nemen. De bodem daalt tot een maximale diepte van 1,5 meter, waardoor het water, dat al een aangename temperatuur heeft, zichtbaar wordt. Aan de onderzijde is de vloer voorzien van een isolatielaag van tien centimeter om warmteverlies te minimaliseren. Een geïntegreerd tegenstroomsysteem maakt het zelfs mogelijk om ter plekke stevig te zwemmen - zonder voortdurend van richting te hoeven veranderen.

Moeilijk bereikbare lineaire technologie moet onderhoudsvrij zijn
Hoe eenvoudig en elegant het Oostenrijkse zwembad ook mag lijken, het bouwen van de bewegende bodem was een technische uitdaging. "De kerncompetentie was het implementeren van een lineaire beweging die zo constant, nauwkeurig en betrouwbaar mogelijk was", zegt Gerhard Rosskogler, productmanager hogedruktechnologie bij Conmag. Er moest een ruimte van acht millimeter aangehouden worden. "Wanneer de bodem zakt, is het doel om de waterverplaatsingskrachten zo laag mogelijk te houden om een duurzaam ontwerp te garanderen zonder de systeemsterkte in gevaar te brengen." Maar dat was nog niet alles. "Omdat het hele mechanisme onder water ligt en zeer moeilijk toegankelijk is, moeten alle lagers onderhoudsvrij en zo weinig mogelijk slijtage vertonen."

igus lineaire geleiding werkt zonder smering en is chloorbestendig
Corrosievrije lineaire geleiding leek de taak te vervullen. De ontwerpingenieurs begonnen onmiddellijk met de eerste tests. "De experts van igus hebben ons zeer competent advies gegeven en de verwerking zeer snel gemaakt", zegt Rosskogler. "We ontvingen direct gratis component-samples en konden snel aan de slag met een proefopstelling. Hierdoor hebben we een veel langere testfase gehad en hebben we de klant uiteindelijk een volwassen product kunnen bieden." Het verstelmechanisme werkt nu als volgt: in alle vier de hoeken van het zwembad zijn draadspindels geïnstalleerd. Ze bewegen de vloer op en neer - veilig geleid met igus drylin R lineaire geleiders met corrosievrije roestvaststalen assen gemonteerd op drylin OXUM-06 serie staande lagers gemaakt van geanodiseerd aluminium. XUM kunststof glijlagerfoliën gemaakt van het igus iglidur X polymeer zorgen voor beweging met lage wrijving. De foliën zijn bestand tegen hoge belastingen en chemicaliën, hebben een lage vochtopname en zijn slijtvast onder water.

Kostenreductie van circa € 30.000 per zwembad
De lineaire technologie van igus hielp Conmag Engineering verschillende vliegen in één klap te slaan. Ten eerste is het onderhoud aan het verstelmechanisme vrijwel nihil. Microscopisch kleine vaste smeermiddelen zijn in de kunststof glijlagerfoliën geïntegreerd, waardoor een droge werking met lage wrijving zonder externe smering wordt gegarandeerd. Hierdoor zijn er geen smeerwerkzaamheden meer nodig en bestaat er geen gevaar dat vet het water vervuilt. Ten tweede werken alle mechanismecomponenten betrouwbaar, zelfs bij voortdurend contact met water en chloor. "De combinatie van roestvaststaal en hoogwaardige kunststoffen sluit corrosie uit", zegt Michael Hornung, Product Manager voor drylin Lineair en Aandrijftechniek bij igus. Bovendien neemt het kunststof zeer weinig vocht op. "Dit garandeert een betrouwbare, onderhoudsvrije werking gedurende vele jaren." Ten derde worden de kosten verlaagd. "Met de lineaire techniek van igus kost elk zwembad ongeveer € 30.000 minder dan voorheen", zegt Rosskogler.