Probleem
Een hoge kwaliteit van de componenten was belangrijk voor de ontwerpers. Gerd Brücker, ontwerpingenieur bij by.schulz: "De aluminium buis is 3D gesmeed met verschillende wanddiktes - dit bespaart gewicht. De platte draadveer bevindt zich direct in de belasting richting en is voor 50 procent samendrukbaar. Deze neemt de last goed op en reageert sneller dan ronde draadveren." Elastomeer elementen fungeren als eindstop. Ook de materiaalkeuze voor de vier lagerpunten op de scharnierpunten van de steun, waarvan de veer virtueel in een parallellogram is geklemd, was ook een kwestie van kwalitatief de beste oplossing vinden. De uitdaging: "De as maakt oscillerende bewegingen als hij veerbelast is. Daarbij worden de lagers in een klein gedeelte aan hoge spanningen blootgesteld", zegt Brücker. In de eerste serie werden messing bussen en RVS assen gebruikt. Dit betekende dat de lagers regelmatig gesmeerd moesten worden en dat wilden de fabrikanten bij de verdere ontwikkeling van de prop voorkomen. Op dat moment kwamen igus-lagers van hoogwaardig polymeer met ingebouwd smeermiddel in beeld - en aanvankelijk hadden ze bedenkingen. "In eerste instantie geloofden we niet dat kunststof lagers aan onze hoge eisen zouden voldoen", zegt oprichter Markus Schulz. Maar de ontwikkelaars - altijd open voor nieuwe ideeën - waren bereid om het te proberen. Dit omvatte zowel rijtesten van by.schulz met omgebouwde zadelpennen als speciale testseries in het igus-laboratorium.
Oplossing
De flenslagers van het materiaal iglidur W360 bereikten de berekende lange levensduur en bieden ook andere voordelen. Gerd Brücker: "De wrijvingswaarde is laag, en dat geldt ook voor het losbreekkoppel. Dat betekent dat de ophanging sneller reageert, er is geen sprake van schokken." Door de zeer goede en reproduceerbare maatnauwkeurigheid van de spuitgegoten lagers kan ook de CNC-bewerking van de aangrenzende metalen componenten zeer nauwkeurig worden uitgevoerd: omdat er geen zijdelingse speling is, zijn nauwere toleranties mogelijk tijdens de bewerking. Nog een voordeel: kunststof lagers zijn meer vergevingsgezind voor randdrukken dan messing lagers: aangezien de speling alleen optreedt wanneer de lagers worden ingedrukt, passen ze zich beter aan de omringende structuur aan. Dit helpt er ook voor te zorgen dat de vering altijd optimaal reageert. Ten slotte zijn de lagers lichtgewicht en hebben ze geen extra smering nodig.
Markus Schulz wijst erop dat de kwestie van "messing of plastic?" niet in de eerste plaats een kwestie van kosten was: "Het gaat ons altijd om het optimale functioneren." Maar ook het uiterlijk speelt een rol, daarom vervaardigt igus de lagers voor by.schulz in een speciale zwarte kleur.
Meer informatie over iglidur W360 flenslager