Onderhoudsvrije heavy-duty en vezelcomposiet glijlagers
Ontwikkeld voor zeer hoge belastingen
Composietlagers zijn een combinatie van verschillende materialen. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld minerale materialen (glas, steenkool) worden geweven, gecombineerd met kunstharsen en andere additieven en soms onder hoge temperatuur en druk worden samengeperst.
Bij onze igutex glijlagersdient een robuust glasvezelweefsel als buitenschaal, terwijl een binnenlaag die is geoptimaliseerd voor glij-eigenschappen de wrijving op de as vermindert.
De combinatie van deze materialen resulteert in zeer sterke glijlagers van composietvezel die voornamelijk worden gebruikt in landbouw-, bouw- en mijnbouwmachines. Omdat onze igutex composietlagers vaste smeermiddelen bevatten, hebben ze geen onderhoud of extra smering nodig. Dit geldt overigens ook voor onze iglidur glijlagers voor zwaar gebruik. Deze maken ook regelmatige smering overbodig, waardoor uw lagerpunten onderhoudsvrij zijn.
Wat is er zo speciaal aan igutex composiet glijlagers?
Daar waar spuitgegoten glijlagers niet kunnen worden gebruikt vanwege een te hoge mechanische belasting, laten gewikkelde igutex composietvezel-glijlagers hun kracht zien. Ze bestaan uit twee lagen:
1 Glijlaag
De glijlaag bestaat uit een filamentweefsel met vaste smeermiddelen, waardoor de composiet glijlagers zelfsmerend en onderhoudsvrij zijn met bijzonder lage wrijvingscoëfficiënten.
2 Basislaag
De buitenlaag van igutex glijlagers is gemaakt van bijzonder slijtvaste filamentweefsels en dient ter bescherming van de tribologisch geoptimaliseerde binnenlaag.
Hier worden igutex vezelcomposiet glijlagers gebruikt
Betrouwbaar ondanks vuil en roet
Het rupsvoertuig van Kässbohrer Geländefahrzeug AG vertrouwt op gewikkelde igutex heavy-duty glijlagers in de oscillerende en spanassen. Zelfs bij het rijden door modder, sneeuwbrij en moeras zijn de igutex glijlagers betrouwbaar.
Het bedrijf Demarko gebruikt igutex composiet glijlagers in pendelassen voor opleggers. Omdat de stoffen bussen niet gesmeerd hoeven te worden en deel uitmaken van het igus standaard assortiment, kon Demarko de productiekosten verlagen.
Het A-Frame van Ship & Yacht Engineering Ltd. kan lasten tot 20 ton hijsen. Daarom waren heavy-duty glijlagers nodig die geschikt zijn voor hoge belastingen. Voor gebruik op volle zee moesten ze ook weerbestendig zijn.
iglidur Q3E - Glijlager voor hoge belasting voor grote hoeveelheden
iglidur Q3E is ons heavy-duty glijlager gemaakt van twee componenten met uitstekende tribologische specificaties. Het glijdend oppervlak bestaat uit iglidur Q3 en is omgeven door een zeer sterke mantel. De combinatie van beide materialen zorgt voor een hoge mechanische belastbaarheid bij tegelijkertijd geringe slijtage.
Het iglidur SG03 glijlager dicht lagerpunten af met zijn vilten afdichting. Dit voorkomt dat stof en vuil het lagerpunt binnendringen en beschadigen. Bij laboratoriumtests verhoogde het gebruik van de viltafdichting de levensduur van het glijlager tot 50 keer.
iglidur Q2 glijlagers hebben een hoog draagvermogen en een goede abrasiebestendigheid bij hoge belastingen. Het glijlager biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Vaste smeermiddelen in het glijlagermateriaal verlagen de wrijvingscoëfficiënt en verminderen de slijtage. Q2 glijlagers zijn speciaal ontwikkeld voor heavy-duty scharnierende toepassingen.
iglidur glijlagers zijn ontwikkeld uit zeer slijtvaste kunststoffen met een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. Er zijn meer dan 60 verschillende iglidur-materialen verkrijgbaar, elk ontwikkeld voor speciale toepassingen. Ze bevatten allemaal vaste smeermiddelen en zijn daarom geschikt voor gebruik zonder extra smering en onderhoud.
Naast polymeren bevatten iglidur glijlagers voor zware toepassingen vezels en vulstoffen, die zorgen voor hun hoge slijtvastheid. Hierdoor zijn ze geschikt voor hoge krachten en randbelastingen.
Dankzij een grote database met testresultaten kan ook de levensduur worden bepaald voor verschillende bedrijfsomstandigheden.
Hier worden heavy-duty iglidur glijlagers gebruikt
Onderhoudsvrij in weer en wind
Een op maat gemaakt slijtage-inzetstuk van iglidur-materiaal maakt smering overbodig en voorkomt hoge kosten voor het vervangen van de koppeling. Bovendien komt er geen smeermiddel in het milieu terecht.
De Ets Payant katrolmodule transporteert grond van een diepte tot 65 meter naar de oppervlakte en kan tot 5 ton materiaal tillen. Geen probleem voor de gebruikte iglidur flenslagers met twee gaten en axiaalschijven.
Dankzij zelfsmerende iglidur glijlagers wordt dagelijks een uur onderhoud bespaard op de lagerpunten van de Lemken cultivator. Dankzij de stabiliteit van de iglidur glijlagers wordt ook de betrouwbaarheid aanzienlijk verhoogd.