Probleem
Om een cruiseschip van stroom te voorzien, moet het LNG HYBRID binnenvaartschip worden aangesloten op een geschikte aansluitkast op de terminallocatie. Hiervoor moeten 4 stroomkabels + 1 nulleider + 2 besturingskabels + 1 optische kabel naar de wal worden overgebracht. Dit vereist een regelmatig getij (verandering van het waterpeil) van ca. 3,6 m, moet rekening worden gehouden met de vorming van golven door passerende schepen en de constante beweging van het LNG HYBRID-schip. Bovendien moeten de eisen van IEC 80005 en de eisen voor scheepsbouwklassen in het ontwerp worden geïmplementeerd en moet rekening worden gehouden met de verweringseffecten in de haven.
De installatieruimte op het LNG HYBRID-schip was zeer beperkt en vormde een grote uitdaging tijdens de ontwikkeling.
Oplossing
In opdracht van Becker Marine Systems ontwikkelde igus het allereerste energietoevoersysteem met maritieme goedkeuring van het classificatiebureau Bureau Veritas voor de verbinding van het LNG HYBRID-schip met het verbindingsplatform of de verbindingskast op de aanlegplaats in de haven van Magdeburg. Het energievoorzieningssysteem dient ook als loopplank of toegangsweg tot het binnenvaartschip. Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen: basisframe, hefelement, kantelframe, zwenklager, telescopische overbrenging, kabelrups (met kabels en connectoren). Om het systeem zo onderhoudsarm mogelijk te maken, werden de lagers uitgerust met extra igus componenten, zoals het iglidur® glijlager.