Probleem
Wanneer de fiets offroad wordt gebruikt, maakt NOAH een langere veerweg voor de voorvorken (230 mm) mogelijk dankzij het veersysteem dat in de centrale dubbele achtervork is geleid. Net als bij een standaard telescopische vork beweegt het voorwiel lineair over de gehele veerweg - maar met het voordeel dat de stuurhoek varieert afhankelijk van de inveerdiepte van de vork. Deze unieke centrale vering zorgt er tevens voor dat het zwaartepunt in het midden van de fiets ligt. Op moeilijk, steil en hobbelig terrein kan de berijder de fiets beter onder controle houden. Om de vloeiende beweging van het ophangingssysteem mogelijk te maken, moesten geschikte lagers worden gevonden die idealiter licht en voordelig waren.
Oplossing
De keuze viel op glijlagers van het materiaal iglidur G. Door hun kleine doorsnedeprofiel verhogen ze de grootte van de lageromgeving en het gewicht van de fiets slechts in een te verwaarloosbaar kleine mate. Met hun lage wrijving, hoge slijtvastheid en ongevoeligheid voor vuil en stof zijn ze perfect geschikt voor gebruik in het NOAH ophangsysteem. Ze zijn ook kosteneffectief en - net als alle igus-glijlagers - zelfsmerend, waardoor onderhoud en smering overbodig zijn. "Dit was onze eerste ervaring met igus en zij waren de ideale leverancier voor dit project", zegt Major. "Ze zijn er vanaf het begin voor ons. Ze nodigden ons uit in het bedrijf, gaven waardevol advies, stuurden productmonsters en boden ondersteuning. Elke voorraadgrootte die we nodig hadden, konden we direct via de website bestellen - en nog beter - voor een echt goede prijs. Deze lagers zijn ideaal voor het NOAH-veersysteem in hun reeks maten."
Ontdek meer over iglidur G glijlagers