Oplossing
De Liebherr ontwerpers die verantwoordelijk waren voor de implementatie vroegen om een energietoevoersysteem van igus. Het antwoord van igus: Twee kabelrupsen worden om het hefbeen gelegd en verbonden via een meenemer. Het resultaat is een zeer robuust energievoorzieningssysteem dat zichzelf heeft bewezen onder extreme omstandigheden, weinig ruimte nodig heeft en een draaicirkel van 900 graden heeft. Omdat dit idee nog nooit in de praktijk was gerealiseerd, gaf Liebherr aanvankelijk de engineeringopdracht aan igus om het systeem op schaal 1:5 te bouwen en uitgebreid te testen. Na de succesvolle voltooiing werden verdere tests op ware grootte uitgevoerd in het eigen testlaboratorium van het bedrijf.
Het uiteindelijke systeem, dat igus een "multi-rotatiemodule" of "RBR" noemt, bestaat uit twee
kabelrupsen van het type E4.1 met een breedte, of in dit geval hoogte, van 650 millimeter en een breedte van 108 millimeter. De onderste ketting is 33,90 meter lang, de bovenste 23 meter. De kabelrupsen werken in omgekeerde richting en zijn gemonteerd op rollen, waarvan de bovenste vrij ronddraait. De twee kettingen zijn verbonden door drie bewegende meenemers. De gebruikte kabels zijn verschillende varianten uit het
chainflex-productassortiment van igus, die vanaf de basis zijn ontwikkeld voor bewegende toepassingen. Naast de hoofdstroomvoorziening en de noodzakelijke signaalkabels werden ook glasvezelkabels voor een camera geïntegreerd zodat de kapitein van het schip het werkgebied van de kraan kon bekijken. De kabels zijn 81 meter lang, het complete energietoevoersysteem werd voorgemonteerd, opgetuigd en door igus geleverd als een kant-en-klaar systeem - inclusief de stalen structuur met een buitendiameter van 14,40 meter.