Mijn contactpersoon
igus® B.V.

Bezoekadres

Sterrenbergweg 9

3769 BS Soesterberg

+31 346 353932
+31 346 353849

Covid-19: maatregelen in de hoofdvestiging in Keulen

Op een paar uitzonderingen na worden alle igus motion plastics producten geproduceerd in de hoofdvestiging in Keulen. De productie hier draait momenteel op volle toeren en we hebben tot nu toe nauwelijks storingen in de toeleveringsketen gehad, aangezien we onze twee leveranciers strategie al jaren zonder uitzonderingen toepassen.
 
Het is daarom des te belangrijker dat we sinds begin februari meer dan 250 preventieve maatregelen hebben geïmplementeerd op de productielocatie in Keulen sinds februari 2020, zowel die door de overheid zijn voorgeschreven als aanvullende maatregelen die nog verder gaan. We bieden, bijvoorbeeld gratis sneltesten voor onze bezoekers in samenwerking met een instituut in Keulen en we hebben een drive-in gerealiseerd voor klanten die zelf hun producten afhalen bij onze vestiging.
 
De ingrijpende restricties vanaf 5 januari hebben geen invloed op de leveringscapaciteiten van igus.


Contactloos afhalen in Keulen

Drive-in voor contactloos afhalen

Nieuwe service "motion plastics to go" 
 
Bestel producten en haal ze zelf direct af bij igus: onze klanten kunnen deze nieuwe leveringsoptie vanaf nu gebruiken, om de benodigde kunststof componenten nog sneller te verkrijgen.
 
Bij de igus locatie in Keulen Porz-Lind, kunnen zelf-afhalers stoppen op een aangegeven punt vóór het hoofdgebouw na ontvangst van een afhaalbevestiging via mail. Daar checken ze in via een intercom en een igus medewerker zal de bestelde motion plastics direct in de kofferbak van de auto laden. De service is volledig contactloos en houdt zich aan de regels voor afstand houden en hygiëne.  


Snelle coronatest

Een negatief coronatestresultaat is verplicht voor alle bezoekers


Of het nu gaat om klanten, sollicitanten, leveranciers of technici die noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren of nieuwe apparatuur komen installeren, alle nieuwe bezoekers die onze kantoren en fabrikekshallen na 2 november willen betreden moeten een negatieve coronatestuitslag kunnen overleggen. In samenwerking met een instituut in het centrum van Keulen bieden wij sneltesten aan om lange wachttijden te voorkomen. Het resultaat is al na 10 minuten beschikbaar.  


Maatregelen november 2020

Aanvullende maatregelen vanaf november 2020

Vanwege het snel toenemende aantal besmettingen, intensiveren we onze toch al uitgebreide maatregelen opnieuw:

  • heropening van extra kantines op het bedrijfsterrein om het aantal mensen tijdens maaltijden te verlagen.  
  • Extra scheiding van stoelen met platen van plexiglas.
  • De goederenontvangst is naar buiten verplaatst, zodat leveranciers niet langer het gebouw binnen hoeven te treden.
  • Sollicitatiegesprekken en open-huis dagen vinden nu uitsluitend virtueel plaats. Deze zijn uitsluitend in levende lijve mogelijk, wanneer een negatieve coronatestkan worden overlegd.


Covid-19 testen voor mensen die terugkomen van vakantie

Gratis Covid-19 testen voor iedereen bij igus die van vakantie terugkomt

Sinds 13 juli bieden we alle medewerkers die terugkomen van vakantie en fysiek weer op locatie gaan werken om zich gratis te testen op het coronavirus.
 
De test wordt uitgevoerd in samenwerking met het beroemde Quade laboratorium in Keulen. De testen worden éénmaal per week aangeboden op de igus locatie en de hele week op het laboratorium in het centrum van Keulen.


Service bij klanten met strikte hygiëneregelgeving

Hygiënevereisten voor onze mensen in het veld


Sinds 11-5-2020, mogen onze buitendienstmedewerkers weer klanten bezoeken, onder strikte hygiënecondities.
 
Bezoeken aan klanten vinden alleen plaats wanneer er een schriftelijke uitnodiging is gegeven.
 
Tijdens het bezoek zullen vertegenwoordigers altijd de minimale afstand aanhouden, hebben ze hun handen grondig gewassen en gedesinfecteerd voor de afspraak en dragen ze een mondkapje.
 
Alle vertegenwoordigers zijn voorzien van desinfectiemiddel en mondkapjes.


Gelaatsschermen uit Keulen

Donatie: 100.000 hoofdbanden voor gelaatsschermen

Dankzij spuitgieten kunnen grote hoeveelheden snel worden geproduceerd en zo de hulp aan artsen en verpleegkundigen versnellen

Wij produceren componenten voor de zogenaamde "gelaatsschermen" middels spuitgieten van gerecycled iglidur A200 materiaal.
 
Dr. Thilo Schultes is het hoofd van onze matrijzenafdeling en zegt: "Met een overeenkomstige matrijs kunnen meer dan 10.000 gelaatsschermen worden geproduceerd en geleverd vanuit de fabriek in Keulen. Dit stelt ons in staat hoofdbanden snel in grote aantallen te produceren tegen significant gereduceerde kosten".
 
We hebben de corresponderende matrijs op eigen kosten gemaakt. De eerste 100.000 hoofdbanden zijn gratis beschikbaar, daarna worden ze tegen productiekosten ter beschikking gesteld. Wanneer we netto winst behalen, dan doneren we deze.
 

 


Hand-desinfectie

Hand-desinfectie


Hand-desinfectiedispensers zijn geïnstalleerd bij alle ingangen, sanitaire faciliteiten, bij de kantines en op vele andere plekken in de bedrijfsvestiging.
 
Daarnaast zijn de schoonmaakfrequenties voor alle contactoppervlakken zoals deur- en raamgrepen, tafelbladen, sanitaire faciliteiten etc. sterk toegenomen.
 
Bij de hoofdingang kunnen kleine flacons handdesinfectiemiddel voor in de broekzak worden meegenomen.
 


Temperatuurmeting en gezichtsmaskers bij de ingang

Temperatuurmeting en mondmaskers


Bij de ingangen wordt voor elke medewerker dagelijks de temperatuur gemeten. Er wordt een gezichtsmasker verstrekt en dat moet worden gedragen om de verspreiding van virussen zoveel mogelijk te voorkomen. Voor dit doel krijgen de medewerkers in de productie en in de kantine een speciale toeslag.
 
Daarnaast zijn daar waar mogelijk alle deuren in het gebouw open om contact met deurgrepen te vermijden.
 
De elektronische tijdklokken zijn ook geconverteerd naar contactloos gebruik.
 
Om de groep mensen die binnenkomen in het bedrijfsgebouw te beperken zullen we tot nader order geen klanten, sollicitanten of ander extern personeel toelaten.


Informatie voor medewerkers

Informatie voor medewerkers


Er zijn overal in het bedrijf posters met hygiëneregels. Deze omvatten het regelmatig handen wassen en desinfecteren, nies- en hoestlabels, geen handen schudden, maar ook zaken zoals gezond eten, veel bewegen in de buitenlucht, warme kleding, etc.
 
Daarnaast is er informatie over hoe de symptomen van Covid-19 te herkennen en overeenkomstig te handelen.
Deze informatie is tevens via e-mail verzonden en er is een afzonderlijke blog in het medewerkersportal.
 
Daarnaast zijn alle deuren die niet open mogen zijn gemarkeerd met een pictogram dat aangeeft hoe u deze gemakkelijk met uw elleboog kunt openen.
 


Afstandsregels

Afstandsregels


Om mensen visueel te herinneren aan de geldende afstandsregel van 2 meter, zijn overeenkomstige vloermarkeringen aangebracht in alle zones waar toegenomen bewegingen mogelijk zijn.
 
Deze zones zijn bijvoorbeeld de kantines, paden naar de kleedkamers, de receptie of de gebieden rond tijdklokken


Een kijkje in de fabriek

Dichtheid van het personeel in de productie


 
Om de overdracht van virussen zoveel mogelijk te vermijden werd de dichtheid van het personeel drastisch gereduceerd. In de productie werd een 3-ploegendienst ingesteld ter compensatie van de personeelsdichtheid.
 
Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het werk zo ver mogelijk uit elkaar wordt uitgevoerd als kan; minimaal 2 meter.
  
Absoluut noodzakelijk vergaderingen worden gehouden met het minimum aantal mensen en in overeenstemming met de voorgeschreven afstanden, of indien mogelijk, digitaal.


igus medewerkers in hun thuiskantoor

Personeelsdichtheid bij verkoop en administratie


Alle medewerkers die niet noodzakelijkerwijze op locatie hoeven te zijn werken al sinds 13-03-2020 vanuit huis. Die enkele medewerkers die op locatie werken beschikken daarom over een grotere onderlinge tussenruimte.
 
Alle medewerkers die vanuit huis werken beschikken over volledige toegang op afstand en doorgeschakelde telefoons voor volledige toegankelijkheid.
 
Met tools zoals Microsoft Teams, kunnen klanten nog steeds volledig advies krijgen virtuele bezoeken. ​
 
Interne vergaderingen zijn eveneens uitsluitend digitaal.


Kantines

Kantines


Zelfs in de huidige situatie willen we onze medewerkers voorzien van de best mogelijke catering. Om maximale veiligheid te bieden, werden in één week 5 nieuwe extra kantines gebouwd.
 
Er zijn geen selfservice balies en drankenstations meer. De overlappende diensten van het kantinepersoneel zijn opgeschort.
 
Daarnaast hebben we contant geld volledig in de ban gedaan en bieden we nu alle maaltijden gratis aan, naast ontbijt en lunch, welke voorheen ook al gratis waren.


igus fabriek voorzijde

Wat doen we bij igus nog meer voor de mensen?


Medewerkers die vanwege de huidige situatie, hun vakantie moesten annuleren die al was geboekt kunnen hun vakantie verplaatsen tot het einde van 2021.
 
De werkuren zijn zo flexibel mogelijk ingedeeld om kinderopvang mogelijk te maken.


Hoe is de situatie bij igus?


CEO Frank Blase beschreef de situatie op 31-03-2020 in deze video.