Componenten voor vliegtuigen – lichtgewicht en bestand tegen brand en corrosie
In stoelen, bagagesystemen of cargosystemen zijn onze hoogwaardige polymeren ideaal voor een breed scala aan toepassingen in vliegtuigcabines. Ze zijn lichtgewicht, stil en smeermiddelvrij. Veel van onze materialen voldoen ook aan de FAR 25.853 en UL94 V0 brandveiligheidsnormen.
En ze zijn ongevoelig voor chemicaliën en zout water. Dit betekent dat ze voldoen aan de doorslaggevende vereisten voor gebruik in constructiedelen op het exterieur van het vliegtuig: vleugels, brandstofpompen en breedband antennes bijvoorbeeld.
Voordelen van igus producten in het interieur:
Bespaar installatieruimte en gewicht
Stil- en trillingsarm
Smeermiddel- en onderhoudsvrij
Brandbestendig conform FAR 25.853
Op het exterieur:
Bestand tegen chemicaliën en corrosie
Bestand tegen vuil
Toepassingsgebieden
Interieur
Producten voor gebruik in stoelen, bagagerekken, afscheidingen, cabinedeuren, etc.
igus materiaal voor luchtvaart - vlamvertragend en getest volgens FAR 25.853
Een brand aan boord van een vliegtuig is een van de ernstigste gebeurtenissen die tijdens het vliegen kunnen optreden. Daarom worden alle materialen die in en aan het vliegtuig worden gebruikt, onderworpen aan uitgebreide FST-testen. In ons blog leggen we uit hoe deze testen worden uitgevoerd, welke regelgeving in Europa en de VS van toepassing is en welke lager- en kabelrupsmaterialen van igus voldoen aan de brandveiligheidsnormen:
In het prototype van het eerste tweezits zonnevliegtuig moesten alle componenten zorgvuldig worden gekozen. Het moest vooral licht zijn. Daarom werden polymeerlagers op verschillende plaatsen gebruikt, zoals de vleugelophanging. Ze vervangen de metalen lagers omdat ze lichter zijn maar toch bestand zijn tegen de hoge belasting van de toepassing.
In deze selectie van meer dan 40 toepassingsvoorbeelden kunt u ontdekken hoe onze kabelrupsen en lagerproducten worden gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, waar ze aan verschillende eisen voldoen. Hier was het nodig om uitdagingen zoals hoge belastingen, extreme temperatuurverschillen, krappe ruimtes of specificaties die een laag gewicht vereisen, te overwinnen.
Dit vliegtuig gebruikt talloze iglidur glijlagers, die zich onderscheiden door hun zeer lage gewicht. Metalen lagers zijn geen optie omdat gewicht een grote rol speelt in de lucht. Rotoren en roeren zijn uitgerust met smeermiddelvrije lagers.
In dit zweefvliegtuig worden diverse kabels voor besturingsinstrumenten perfect geleid door een kabelrups. Ondanks de kleine installatieruimte, biedt de kabelrups ruimte voor andere kabels. Een groot voordeel is het openingssysteem van de kabelrups, waardoor afzonderlijke kabels gemakkelijk vervangen kunnen worden.