Geslaagd voor de IPA-test! De drielaagse e-skin flat kabelrups ontvangt cleanroom klasse 1 classificering8-3-2022

Het moderne alternatief voor de vlakbandkabel bewijst zijn deeltjesvrijheid tijdens Fraunhofer test

Deeltjesvrije kabelrupsen zijn vereist voor het veilig geleiden van kabels en slangen in cleanrooms. igus ontwikkelde de e-skin flat, een modulair ontwerp, een kosteneffectief alternatief voor vlakbandkabels. In de Fraunhofer cleanroom-test, heeft het energietoevoersysteem bewezen deeltjesvrij te zijn conform ISO klasse 1. Niet alleen als enkellaags, maar ook als drielaags aansluitklaar kabelrups-systeem.

Cleanrooms wereldwijd in de wereld waar LED's, microchips en halfgeleiders worden geproduceerd, worden gekenmerkt door weinig ruimte en de afwezigheid van deeltjes. Om kabels veilig in compacte installatieruimtes te houden heeft igus de e-skin flat ontwikkeld. Kabels en slangen kunnen snel worden geïnstalleerd in de platte profielen en kunnen bij onderhoud worden vervangen. igus maakt gebruik van een speciale hoogwaardig kunststof dat regelmatig is getest in het eigen cleanroom-laboratorium gedurende het gehele ontwikkelingsproces. De e-skin flat is slijtage- en schuurbestendig, en de enkellaags variant voldoet al aan cleanroom klasse 1 sinds de introductie in 2019. De uitvinding heeft ook de juryleden van de 2021 REINER! juryleden overtuigt. "Omdat de e-skin flat zelden wordt geïnstalleerd met slechts één laag, maar vaak met drie, wilden we hier de hoogste cleanroom-klasse behalen" verteld Peter Mattonet, cleanroom technology industry manager bij igus GmbH. Het Fraunhofer instituut IPA heeft daarom een e-skin flat energietoevoersysteem met drie lagen van vier compartimenten elk getest, inclusief steunkabelrupsen, kabels, en slangen. Tijdens bedrijf hebben de testers de emissies op drie belangrijke punten gecontroleerd. In de test, was de kabelrups de enige cleanroom kabelrups waaraan de ISO klasse 1 werd toegekend conform ISO 14644-1 met een buigradius van 70 millimeter. "De e-skin flat valt op als een deeltjesvrij, compact energietoevoersysteem voor cleanrooms, dat de gebruiker ruimte bespaart en daarom de kosten sterkt reduceert," aldus Mattonet.

CFCLEAN biedt een aansluitklaar systeem
Het e-skin flat energietoevoersysteem is configureerbaar, afgestemd op het toepassingsscenario. Het kan bestaat uit maximaal zes compartimenten per laag. De drielaagse constructie ondersteunt kabelrupsen op de onderste laag, hetgeen de stabiliteit van de kabelrups waarborgt. igus heeft ook de CFCLEAN serie specifiek ontwikkeld voor gebruik in de e-skin flat. De kabeladers kunnen energie en signalen overdragen voor de motorbesturing, bussignalen en Ethernet. De gebruiker kan desgewenst een compleet cleanroom-systeem ontvangen dat is is gecertificeerd en direct aansluitklaar is.

Meer informatie over ISO klasse 1 cleanroom-producten van igus vindt u hier: