Van garage naar wereldleider: het echtpaar dat igus oprichtte viert hun 90ste verjaardag15-7-2021

Samen legden Günter en Margret Blase de basis voor een industriële motion plastics doorbraak in 1964

In 1964 richtten ze in de garage in hun achtertuin in Keulen-Mülheim het bedrijf igus op. Nu in 2021 bedient het internationaal opererende bedrijf klanten over de gehele wereld met haar smeermiddelvrije en onderhoudsvrije motion plastics. Ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van de oprichters, brengt igus die garage weer tot leven.

Wanneer Günter Blase naar igus rijdt op zijn 90ste verjaardag, zoals hij jaarlijks nog vele dagen, kan de oprichter van het bedrijf momenteel de voortgang van de bouw aanschouwen van het nieuwe bedrijfsgebouw op de B8. Het nieuwe gebouw wordt opgetrokken naast het hoofdkantoor in Keulen Porz-Lind en is van verre herkenbaar dankzij haar kenmerkende gele pylonen. Dit is waar igus GmbH haar motion plastics ontwikkelt en produceert – hoogwaardige kunststoffen voor bewegende toepassingen. De tribo-polymeren worden overal ter wereld gebruikt om bewegende delen smeermiddelvrij, stil en lichtgewicht te maken – op theaterpodia en in mountain- bikes en kantoormeubilair, in offshore boortorens, kraansystemen, schepen en ruimteraketten. In 1965, een jaar na de oprichting, was dit alles nog ondenkbaar toen de eerste bewegingskunststoffen werden ontwikkeld in een garage van 55 vierkante meter in Keulen-Mülheim. Blase had al vroeg het potentieel van kunststof al vroeg ingezien en realiseerde zich dat spuitgieten de sleutel kon zijn tot rationalisering in de industrie. Dus na acht jaar een vaste baan te hebben gehad bij een bedrijf in de kunststoffenindustrie, besloot hij voor zichzelf te beginnen. Zijn vrouw Margret, die in april van dit jaar ook haar 90ste verjaardag vierde, steunde zijn besluit. Als zelfstandig belastingadviseur nam zij ook de verantwoordelijkheid voor de boekhouding en de financiën van de nieuwe onderneming op zich, terwijl haar man zich op de productie concentreerde. Gedurende zes jaar produceerde igus motion plastics vanuit de garage als een eenvoudige onderaannemer voor een paar industriële klanten.

"We zijn altijd klaar geweest voor 50% minder en 50% meer"
56 jaar later, ter gelegenheid van de 90e verjaardag van het echtpaar, staat een replica van deze garage voor de 90.000 vierkante meter grote igus fabriekscampus die in 1994 door architect Sir Nicholas Grimshaw werd ontworpen. In het interieur van de replica zijn een aantal mijlpalen uit de geschiedenis van het bedrijf te zien, zoals de eerste spuitgietmachine. Sinds de garagejaren is er veel veranderd: het productassortiment omvat nu meer dan 200.000 onderdelen die uit voorraad kunnen worden geleverd en varieert van voorspelbare kabelrups-systemen met garantie tot intelligente 3D-geprinte speciale onderdelen en robotonderdelen voor een kosteneffectieve kennismaking met automatisering. Meer dan 4.500 mensen in 35 igus-vestigingen over de hele wereld werken er elke dag aan om ervoor te zorgen dat klanten hun techniek kunnen verbeteren en tegelijkertijd kosten kunnen verlagen. Maar igus houdt nog steeds vast aan een stelregel van Günter Blase die nu meer dan ooit geldt: "We moeten altijd klaar zijn voor 50 procent minder en 50 procent meer." En de vroegtijdige uitbreiding van de opslagcapaciteit voor machines en grondstoffen tijdens de pandemie zorgt nog steeds voor relatief snelle levertijden in deze periode van snel economisch herstel. Het bouwen van een nieuwe fabriek zal deze ontwikkeling verder brengen in de toekomst. De bouw van de fabriek is een project dat Günter Blase, altijd gefascineerd door architectuur, actief blijft ondersteunen.