Nieuw triflex TRX energietoevoersysteem revolutioneert de 3D-beweging van robots1-7-2021

De telescopische triflex TRX kabelrups van igus bespaart ruimte op de robot en waarborgt een terugtreklengte tot wel 40%

Om te waarborgen dat kabels op industriële robots bij beweging veilig, gemakkelijk en compact geleid kunnen worden, heeft igus nu de vier-dimensionale triflex TRX kabelrups ontwikkeld. De nieuwe ontwerpstudie vervangt de klassieke robotslangpakketten en terugtreksystemen. Speciaal kenmerk: 40% terugtreklengte gewaarborgd door een uniek telescoopmechanisme binnenin de kabelrups. Hierdoor kunnen gebruikers ruimte besparen op de derde as van hun robot, tot wel 83% gewicht en hoge kosten voor terugtreksystemen. De drie-dimensionale triflex R kabelrupsen van igus worden breed ingezet in de industrie, voor de faalveilige geleiding van kabels en slangen op robots. Retractie systemen zijn tot nu to ontwikkeld op de derde as, om er voor te zorgen dat er geen lussen worden gevormd tijdens de beweging van de kabelrups, die de robot zouden kunnen hinderen. "Echter, de assen op de robots bieden steeds minder ruimte en dus was een nieuwe oplossing nodig", zegt Jörg Ottersbach, hoofd van de kabelrups business unit bij igus GmbH. Zo gezegd zo gedaan, werd het triflex TRX-systeem ontwikkeld op basis van de triflex R kabelrups. Dit is een vier-dimensionale kabelrups waarin het terugtreksysteem al in is geïntegreerd. "Met TRX, hebben we een ruimtebesparende kabelrups gemaakt, die direct en compact op de derde as kan worden bevestigd. De energietoevoer draait in zichzelf, wordt spiraalvormig tot wel 40% langer en korter als in een telescopisch uittreksysteem", aldus Ottersbach. Voor dit doel vertrouwt igus op een schroefverbindings-systeem in het unieke mechanisme alsmede op een geïntegreerde resetband. De band brengt de kabelrupsschakels steeds weer terug naar hun startpunt en zo kan de terugtrekkracht worden aangepast. De kabels worden in de kabelrups geplaatst in de vorm van een spiraal en worden veilig geleid in de beweging met behulp van de kabelrups. Daarnaast worden de kabels en slangen op hun plek gehouden in het midden van de TRX zodat ze hun positie niet verlaten wanneer aan de kabelrups wordt getrokken.

83% gewichtsbesparing
Vergeleken met andere terugtreksystemen bespaart de gebruiker tot wel 83% aan gewicht en vraagt slechts de helft van de ruimte. Op deze manier kunnen de prestaties van de robot verder worden verbeterd en worden de kosten significant gereduceerd door een extra terugtreksysteem achterwege te laten. TRX kan gemakkelijk worden aangesloten op bestaande TRE serie triflex R kabelrupsen. Net als bij de triflex R, kunnen de kabels snel in de kabelrups worden gedaan vanaf de buitenzijde. igus zal de nieuwe TRX op 5 mei 2021 presenteren aan geïnteresseerde partijen op haar nieuw vormgegeven echte-virtuele beurs.

Meer informatie en een video over de werking van de TRX kunt u vinden op: