Compacte rotatie: igus breidt haar 16 mm tandkranslagerprogramma uit8-4-2021

De ruimtebesparende PRT-04 tandkranslagers zijn nu leverbaar in andere maten met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie

Ze zijn compact en lichtgewicht en laten zien hoe dingen worden gedaan. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor beweging in krappe ruimtes en bieden igus een compleet modulair PRT-04 systeem. Het smeermiddelvrije tandkranslagersysteem is leverbaar in acht maten. Ze zijn voorzien van aandrijving op uitwendige vertanding en hoekstop (optioneel) en nu ook met inwendige vertanding en borgfunctie. Hierdoor kan de ingenieur die het ontwerp maakt het product vinden dat nodig is voor toepassingen waarbij er zeer weinig installatieruimte is.

igus tandkranslagers zorgen voor de rotatie van montage-eenheden, bedieningspanelen en indexteertafels, zelfs bij hoge snelheden. Om ze te laten draaien terwijl ze onderhoudsvrij zijn, gebruikt igus glij-elementen die radiaal en axiaal werken tussen de binnenste en buitenste loopringen. De glij-elementen gemaakt van het hoogwaardige polymeer iglidur J waarborgen dat de wrijving en de slijtage worden geminimaliseerd, zonder smering. Geïntroduceerd als nieuw product in 2019 introduceert igus nu een compleet bouwpakket voor haar PRT-04 programma van compacte tandkranslagers. De corrosiebestendige tandkranslagers zijn specifiek voor gebruik in krappe ruimten ontwikkeld en voor belastingen tot maximaal 48.000 N. Dit productenprogramma heeft als voordeel dat het slechts half zoveel ruimte in beslag neemt als de PRT-01 nodig heeft, 60% lichter en 20% voordeliger is. Argumenten die de klanten overtuigen zijn onder andere: "De PRT-04 tandkranslagers stellen ons in staat verschillende toepassingen op het gebied van automatiseringstechniek, in de verpakkingsindustrie en meubeltechniek te realiseren", zegt Stefan Loockmann-Rittich, hoofd van de divisie iglidur® lagers van igus GmbH. "De serie is nu uitgebreid, zodat ontwerpingenieurs en nog grotere ontwerpvrijheid hebben."

Compacte aandrijving met aandrijving van de inwendige vertanding en nieuwe borgfunctie
De compacte, lichtgewicht tandkranslagers zijn beschikbaar in acht maten van 20 tot 300 millimeter. Naast accessoires zoals aandrijfpennen, variabele montageplaten en klemmen, biedt igus drie externe aandrijfringsystemen en één inwendige aandrijfring voor zeer beperkt installatieruimtes, zoals autonome transportsystemen. De tandkranslagers worden aangedreven door aandrijfriemen of tandwielen die igus produceert van slijtvaste tribo-polymeren middels spuitgieten. igus heeft ook een tandkranslager ontwikkeld met een borgfunctie zoals montagetafels. De borgpunten zijn dan wel vast op 90° of kunnen worden gedefinieerd al naar gelang de vereisten van de klant. Voor speciale toepassingsgebieden, levert igus een tandkranslagerversie met dissipatieve glij-elementen om elektrische ontlading te voorkomen op een ESD-conforme wijze. Net als met alle igus producten kan de levensduur van de tandkranslagers ook online worden berekend voor de betreffende toepassing.

Meer informatie over igus tandkranslagers: