Automatische draaibank met zes spillen wint gouden vector award9-7-2020

Gildemeister Italiana S.p.A. wint de eerste prijs voor unieke toepasing van kabelrups-systeem

Hoge snelheden, lange rijwegen en compacte installatieruimtes: elke twee jaar kent igus GmbH de vector award toe, waarmee fascinerende en creatieve kabelrups-toepassingen worden onderscheiden. Dit jaar werden 266 inzendingen uit 32 landen ontvangen. De gouden vector werd gewonnen door de multi-spil draaibank van Gildemeister Italiana S.p.A.. In een zeer beperkte installatieruimte, zorgen in totaal acht geconfectioneerde kabelrupsen voor een veilige en betrouwbare geleiding van kabels en slangen.

Verkort doorlooptijden, insteltijden en de inspanning die nodig is voor procesontwikkeling en integratie en doe tegelijkertijd recht aan de toenemende mate van complexiteit die er bij is betrokken: de nieuw draaibank van Gildemeister Italiana S.p.A., een dochteronderneming van DMG Mori AG, voldoet aan deze vereisten. Het hart van de machine is de spiltrommel met zes spillen voor het simultaan bewerken van verschillende werkstukken. De trommel verplaatst de werkstukken snel en nauwkeurig naar de gereedschappen. Het kost slechts 0,65 seconden voor één van de zes spindels om naar de volgende positie te gaan. Om de spillen terug te doen keren naar de uitgangspositie nadat het bewerken in de zes stations is afgerond, moet de trommel 300 graden achteruit draaien. Hiervoor heeft de unit, die meer dan drie metrisch ton weegt, slechts één seconde nodig. De grootste uitdaging: een veilig energietoevoersysteem voor alle zes de spillen. De oplossing: een uniek energietoevoersysteem dat met de trommel meedraait en de lineaire bewegingen van de spiltrommels mogelijk maakt. Er worden in totaal 8 igus kabelrupsen, 64 kabels en 73 slangen gebruikt in de automatische multi-spil draaibank. Een toepassing waarvoor Gildemeister Italiana nu de gouden vector heeft gewonnen alsmede €5.000 aan prijzengeld. De prijs die elke twee jaar wordt toegekend voor fascinerende en spectaculaire kabelrups-toepassingen. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van vakbladen, alsmede uit de sectoren industrie en onderzoek.

Zilver en brons gaan naar Oostenrijk en Italië
De zilveren vector award gaat naar AlpinaTec GmbH uit Oostenrijk en haar werk voor het GESTRA project voor het Fraunhofer Institute. GESTRA is een op radar gebaseerd systeem dat wordt gebruikt voor het zoeken naar en in kaart brengen van ruimte-puin. Een complex roterend energietoevoersysteem, speciaal ontworpen voor de azimut as en een tweezijdig dubbel kabelrups-systeem voor de hoogte as worden gebruikt. De bronzen vector onderscheiding is gewonnen door Grenzebach Maschinenbau met haar wrijvingsroerlas-machine. De energie- en mediatoevoercomponenten in de laskop, alsmede de naastgelegen constructie moesten flexibel zijn. Voor krappe installatieruimtes bleek de koppeling van een twisterband met een R4 kabelrups een creatieve en betrouwbare oplossing te zijn.

Première: groene vector award voor duurzame producten
Duurzaamheid is zeer belangrijk voor igus. igus neemt bijvoorbeeld al sinds eind 2019 kabelrupsen in en recycled deze. Daarom wilde de jury ook een onderscheiding toekennen voor bijzonder duurzame kabelrups-projecten. De groene vector award omvat een prijzengeld van €1.000 en gaat naar het Californische bedrijf Drop Water in de VS en het Duitse bedrijf Huber SE. Drop Water ontving de prijs voor een automatische machine welke biologisch afbreekbare containers vult met dranken met één druk op de knop. Het water voor het drankje hoeft niet te worden getransporteerd omdat de automatische machine is aangesloten op een waterbron. Een geconfectioneerde readychain zorgt ervoor dat de kabels van de gebruikte lineaire robot veilig en betrouwbaar worden geleid. In een waterzuiveringsinstallatie in Egypte, vertrouwt Huber SE, de andere prijswinnaar, op zonne-energie voor het drogen van rioolslib. Ontwaterd plakkerig slib wordt in massa en volume gereduceerd tot ongeveer een kwart en in een korrelvormig materiaal getransformeerd. De installatie wordt gebruikt voor het zuiveren van drinkwater voor 500.000 mensen, dat uit het vervuilde Bahr El-Baqar kanaalsysteem wordt gehaald. Voor de betrouwbare toevoer van voeding en energie aan de geautomatiseerde machine worden igus kabelrupsen met chainflex kabels gebruikt in 128 units over een rijweg van 100 meter.

Uitgebreide informatie over de wedstrijd, het prijsuitreikingsproces en het hele scala van de inzendingen kunt u verkrijgen op www.igus.nl/vector-award.