Schone en snelle geleiding: nieuwe lichtgewicht xiros-geleiderollers van igus3-10-2018

Geleiderollers met plastic kogellagers en volledig ingesloten ontwerp garanderen hygiëne en een gemakkelijke installatie zonder gereedschap

In de levensmiddelen- en verpakkingsindustrie kiezen machinebouwers steeds vaker voor schone en hygiënische oplossingen van plastic. igus heeft volledige oplossingen ontwikkeld voor folie- en labelgeleiderollers, die bestaan uit verschillende buismaterialen en polymeer kogellagers met flens. De lichtgewicht systemen zijn nu beschikbaar met een volledig gesloten zijkant. Daarnaast is installatie van de nieuwe lagers veel gemakkelijker dan vroeger.

Onder de merknaam xiros biedt igus onderhoudsvrije en, vooral, smeermiddelvrije polymeer kogellagers aan. Vooral in de levensmiddelen- en verpakkingsindustrie is het belangrijkste voordeel dat er geen risico van verontreiniging door lekkende smeermiddelen bestaat. Nieuw in de xiros-productreeks is een kant-en-klare systeemoplossing die bestaat uit een aluminium, PVC of carbon buis en twee flenskogellagers gemaakt van xirodur-materialen met roestvrijstalen kogels. Met name de PVC-versie, die volledig bestaat uit materialen die zijn goedgekeurd voor de levensmiddelenindustrie. De bijzonder lichte geleiderollers zijn beschikbaar in verschillende diameters en lengtes met een nauwkeurigheid tot op de millimeter. Als een ergonomische roller vereist is, kan igus nu de machinebouwer ondersteunen met nieuwe geleiderollers waarvan één kant volledig gesloten is. "De kant-en-klaar oplossing met polymeer kogellagers en individuele as- en buislengtes kan gemakkelijk worden geconfigureerd. Het in- en uitbouwen is gemakkelijk en kan zonder gereedschap worden gedaan," zegt Marcus Semsroth, hoofd van de xiros-afdeling Polymeer kogellagers bij igus. Vergeleken met veelgebruikte roestvrijstalen buizen weegt de aluminium buis aanzienlijk minder, wat op zijn beurt een positief effect heeft op de rollerinertie.

Bereken de levensduur gemakkelijk online
De droog werkende xiros polymeer kogellagers hebben ook minder wrijving dan gesmeerde metalen kogellagers. Dit komt doordat de kogels de weerstand van het smeermiddel niet hoeven te overwinnen, waardoor ze veel soepeler werken. Heel prettig voor de machinebouwer: met behulp van de xiros-levensduurcalculator kan de verwachte levensduur van het polymeer kogellager online worden bepaald in slechts één stap. Voor meer informatie kan ook rechtstreeks contact opgenomen worden met Elcee Holland B.V. of igus.