Zonbescherming voor glijlagers: nieuw igus materiaal met verbeterde UV-bestendigheid20-9-2018

Nieuw high performance kunststof iglidur J UV met lange levensduur voor smeermiddelvrije zonnetechnologie

Glijlagers worden tegenwoordig niet alleen gebruikt als eenvoudige perspassingslagers. Ze worden ook in toenemende mate in speciale vormen vervaardigd. In sommige gevallen, zoals in de zonne-industrie, worden ze gedurende lange tijd blootgesteld aan UV-straling. Voor dergelijke toepassingen heeft igus het high performance kunststof met lange levensduur iglidur J in haar productprogramma. De doorontwikkeling van dit product is iglidur J UV. Het nieuwe materiaal onderscheidt zichzelf met een zeer goede UV-bestendigheid. Andere voordelen zijn lage frictie- en slijtage-coëfficiënten alsmede de vochtbestendigheid.

Zonnesystemen alsmede andere buitentoepassingen moeten jarenlang functioneren en vaak onder extreme omgevingscondities. Dit vraagt om machinecomponenten die een lange levensduur bieden met lange standtijden. Daarnaast moeten glijlagers die hun taak vervullen in bijvoorbeeld zonnetoren-energiecentrales, parabolische centrales of voor de montage van de roterende as voor het afstellen van de panelen de laagst mogelijke kosten hebben. Voor dergelijke toepassingsscenario's beschikt igus nu over een geoptimaliseerde, geavanceerde ontwikkeling van haar slijtvaste standaard materiaal iglidur J met lange levensduur, namelijk de high performance kunststof iglidur J UV. Het nieuwe UV-gestabiliseerde materiaal is vooral geschikt voor blootstelling aan continu direct zonlicht. Net als alle igus glijlagers, zijn ook de iglidur J UV glijlagers, dankzij hun geïntegreerde vaste smeermiddelen, smeermiddelvrij en dus onderhoudsvrij en ongevoelig voor stof en vuil. Daarnaast zijn de lange termijn mechanische eigenschappen van iglidur J UV nog verder verbeterd. Dit biedt de klant het ideale materiaal voor extreem soepel lopende, smeermiddelvrije zonnesystemen met een lange levensduur.

iglidur J UV trotseert zon, wind en regen