Klaar voor de toekomst: digitale innovatie met tribo-kunststoffen van igus20-6-2018

Het in Keulen (D) gevestigde bedrijf igus GmbH verhoogde haar omzet met 17% tot 690 miljoen Euro

De vraag naar motion plastics blijft wereldwijd hoog. In 2017 verhoogde igus GmbH haar omzet met 17 procent tot € 690 miljoen. Tegelijkertijd werden er aanzienlijke investeringen gedaan op het gebied van productinnovatie, leveringscapaciteit en digitalisatie. De Keulse leverancier zal de ingeslagen weg in 2018 vervolgen om haar klanten te helpen nog concurrerender te zijn op de wereldmarkt.

Tijdens de Hannover Messe 2018, toonde igus wederom, dat de huidige tribo-polymeren allang veel meer zijn dan slechts grijze, onopvallende kunststof componenten. De wereld van motion plastics is gevarieerd en veelzijdig: van individuele robotgewrichten waarmee low-cost robots gebouwd kunnen worden, 3D-geprinte dubbele tandwielen welke online geconfigureerd kunnen worden, tot kabelrupsen waarvan de status continu tijdens bedrijf wordt bewaakt. Toepassingen waarin de high-performance kunststoffen uiteenlopen van machines voor de halfgeleiderproductie, of in meer dan 1.000 STS-kranen van Antwerpen tot Shanghai, of in amfibie-voertuigen die worden ingezet op de Noordpool. Het duidelijke en constante doel is het bereiken van technische verbeteringen en het reduceren van kosten door het toepassen van high-performance kunststoffen voor bewegende toepassingen. Deze voordelen worden wereldwijd genoten door meer dan 200.000 klanten. Met deze motion plastics, realiseerde igus een in 2017 een omzet van € 690 miljoen, een toename van 17 procent ten opzichte van 2016. Van de totale omzet werd 53% in Europa gerealiseerd, 30% in Azië en 17% in Amerika en Afrika. Het aantal medewerkers nam toe tot 3.800.

Grote investeringen in wereldwijde logistiek

Om haar klanten wereldwijd snel te kunnen voorzien van leveringen en service, heeft igus in het afgelopen jaar haar wereldwijde productie- en opslagcapaciteit aanzienlijk uitgebreid in Noord-Amerika, Azië en Europa. In de VS werd een begin gemaakt met het vergroten van de fabriek met nog eens 5.000 m², terwijl in Japan, Polen en India het oppervlak van de fabrieksruimte werd verdubbeld. Op de Chinese locatie in Shanghai, begon igus ook aan de bouw van een nieuwe productiefaciliteit, welke ca. 22.000 m² vloeroppervlak zal hebben en in 2019 afgerond zal zijn. De verkoopkantoren in België, Denemarken, Estand, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje werden afgelopen jaar ook vergroot om de groei te ondersteunen. Maar ook op de hoofdvestiging in Keulen-Porz-Lind, bleef igus fors investeren om haar klanten te kunnen blijven voorzien van hoogwaardige kunststof onderdelen. Afgelopen jaar alleen al werden 100 nieuwe spuitgietmachines besteld en werd de logistieke capaciteit aanzienlijk uitgebreid. Digitalisatie maakt bedrijven toekomstbestendig Dezelfde investeringen gelden voor de IT-infrastructuur, waarvoor de investeringen werden verhoogd met een factor 4,5 in vergelijking met 2014. Het doel is om alle igus producten online te kunnen configureren en te calculeren en ze vervolgens automatisch te produceren met digitale ondersteuning voor alle aspecten van onze activiteiten - van orderverwerking en productie, tot onderhoud en het bieden van service. Deze digitalisatie is bij igus nu realiteit geworden en gaat hand in had met de meer dan 50 jaar kunststof ervaring en data uit het igus testlab, dat 2.750 m² groot is en daarmee het grootste is in de sector. "Dankzij de uitgebreide en jarenlange onderzoeken, zijn we er in geslaagd dat onze klanten betrouwbare berekeningen voor bewegende machine-elementen, zoals glijlagers, lineaire lagers, tandwielen, kabelrupsen en zelfs kabelrupskabels kunnen maken. Dit is momenteel uniek in de markt", zegt Frank Blase, CEO van igus GmbH. Dankzij de online tools, kunnen engineers snel en eenvoudig overal en altijd het benodigde igus product vinden en de levensduur betrouwbaar berekenen voor hun individuele toepassingen - en dit alles online en gratis en zonder registratie. Tegelijkertijd wordt digitalisatie ook in het product zelf geïntegreerd. Met de "isense" productfamilie in haar productassortiment, maakt igus het mogelijk om kabelrupsen, kabels, lineaire geleidingen en tandkranslagers intelligent te maken door gebruik te maken van sensoren en bewakingsmodules. Op deze manier kunnen klanten onderhoudswerkzaamheden betrouwbaar, preventief en goed voorspelbaar plannen. Tijdens bedrijf detecteren ze de hoeveelheid slijtage en geven ze aan wanneer reparatie of vervanging benodigd is. Dankzij de netwerkfunctionaliteit middels de igus communicatiemodule (icom), is online statusindicatie of alarmsignalering mogelijk via PC of smartphone. Dit maakt ook directe integratie in de bedrijfsbrede infrastructuur mogelijk. Met deze intelligentie, gebaseerd op testdata, introduceert igus voorspelbaar onderhoud in haar componenten. Omdat de eisen van verschillende gebruikers aanzienlijk variëren, toonde igus niet alleen nieuwe producten op de beurs maar ook spiksplinternieuwe isense concepten - van een pure standalone oplossing tot een volledig geïntegreerde online oplossing. Fascinerende tribo-ideeën voor nieuwe toepassingsgebieden De kunststof expertise, het testen en ononderbroken ontwikkeling van tribo-kunststoffen bieden igus continu nieuwe mogelijkheden in volledig nieuwe toepassingsgebieden. Low-cost robotica is een goed voorbeeld hiervan. robolink Apiro, welke igus tijdens de Hannover Messe van dit jaar presenteerde, is een volledig nieuw soort smeermiddelvrij en onderhoudsvrij gewricht voor robotica toepassingen. Dit maakt het mogelijk om extreem gecompliceerde bewegingen en machineconcepten eenvoudig en voordelig te implementeren met slechts enkele elementen – van de eenvoudige lineaire robot tot complexe humanoïde en animatronische robots. Maar in veel andere toepassingsgebieden blijven de mogelijkheden van tribo-kunststoffen enorm. Onze kabelrups-systemen zijn daar een goed voorbeeld van. Extreem kleine kabelrupsen geleiden kabels veilig en betrouwbaar in auto's terwijl grote e-spools worden gebruikt voor de verplaatsing van podia/verlichting/trussen in theaters en opera gebouwen. En daar waar staalkabels worden gebruikt, stappen steeds meer klanten over op kunststof kabelrupsen, bijvoorbeeld in de offshore industrie. Echter is dit niet beperkt tot stalen kabelrupsen maar ook andere vormen van energietoevoer apparatuur zoals festoons, kabeltrommels en stroomgeleiderails worden in toenemende mate vervangen door kabelrups-systemen. igus biedt een all-round service: van online configuratie en levensduurberekening voor één enkel component, tot wereldwijde assemblage en installatie van turnkey systemen.