Levensduur meer dan verdubbeld dankzij glijlagers in rol-kabelrups voor lange rijwegen23-5-2018

igus toonde op de Hannover Messe, de nieuwe P4.1 rol-kabelrups met optionele intelligente slijtagebewaking, voor gebruik op kranen en portalen

Voor het verhogen van de up-time van kraansystemen en portaalkranen, heeft igus nu haar competenties op het gebied van glijlagertechnologie en kabelrups-systemen gecombineerd. In de P4.1 rolkabelrups voor lange rijwegen, waarborgen nieuw ontwikkelde tribologisch geoptimaliseerde glijlagers een smeermiddelvrije montage van de individuele kabelrupsschakels. Dit zorgt voor een aanzienlijk langere levensduur van de kabelrups. Optioneel kan de P4.1 kabelrups deel uit maken van het voorspelbaar onderhoudsconcept van igus, met de nieuwe isense slijtagesensor.

Het P4 systeem is al jarenlang de oplossing voor veeleisende toepassingen. De P4 rol-kabelrups heeft zichzelf wereldwijd al bewezen in meer dan 1.000 kraan- en portaalkraan-toepassingen, met rijwegen tot maar liefst 800 meter, hoge snelheden van meer dan 5 m/s en miljoenen cycli met minimale vibratie en een geluidsarme werking. Door gebruik te maken van rollen in de kabelrupschakel, wordt de wrijving tot een minimum gereduceerd en de levensduur maximaal verlengd. Vanwege de aanwezigheid van groeven in boven- en onderloop, rollen de schakels niet over elkaar, maar langs elkaar, zodat er een zeer soepele werking ontstaat. Het resultaat hiervan is, dat de wrijvings-coëfficiënt afneemt en het benodigde aandrijfvermogen met 57% gereduceerd wordt. Gebruikers zoals 's werelds grootste kraanproducent ZPMC, vertrouwen al jarenlang op deze rol-kabelrupsen. Met de nieuwe smeermiddel- en onderhoudsvrije glijlagers van high-performance kunststoffen, heeft igus de kabelrups nu nog verder ontwikkeld.

De nieuwe P4.1: een samensmelting van twee competenties
Al sinds 1964, ontwikkelt en produceert igus high-performance kunststoffen voor smeermiddelvrije glijlagers en robuuste kabelrups-systemen. Door de ervaring in beide gebieden en het onderzoek naar nieuwe kunststof samenstellingen, waren de ontwikkelaars van igus in staat de P4.1 rol-kabelrups verder te optimaliseren en konden ze zo de betrouwbaarheid en beschikbaarheid aanzienlijk verbeteren. Er bevind zich een scharnierend lagerpunt in elke schakelverbinding van de kabelrups. Deze is nu voorzien van een onderhoudsvrij tribo-polymeer glijlager, hetgeen de levensduur meer dan verdubbeld. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld containerkranen in havens een levensduur van langer dan 15 jaar of meer dan 20.000 bedrijfsuren bereiken, bij gering onderhoud en een hoge betrouwbaarheid.

Intelligente netwerkfuncties en voorspelbaar onderhoud met isense
Optioneel kan de nieuwe P4.1 worden uitgerust met intelligente bewakingssensoren, zoals een slijtagesensor voor de nieuw geïnstalleerde glijlagers. Vanaf een vooraf ingestelde slijtagelimiet, kan deze een signaal versturen naar de igus icom communicatiemodule en kan onderhoud op tijd ingepland worden. Afhankelijk van de klanteisen, kan data uit de icom module op een andere manier worden gebruikt: met een directe integratie in de bestaande software-omgeving en intranet oplossing voor een pure onderhoudsmelding of in combinatie met het igus data-centre voor een intelligente en dynamische levensduurvoorspelling. In dit geval worden de onderhoudsaanbevelingen via Machine Learning en AI-algoritmen constant vergeleken en gedefinieerd met data van vele bestaande toepassingen. Dankzij de intelligente netwerkfunctie van de P4.1 rol-kabelrups, kan de service-engineer de levensduur gegevens van de kabelrups op elk gewenst moment en op iedere locatie opvragen.